התמודדות עם חרדת מבחנים אצל סטודנטים

התמודדות עם חרדת בחינות אצל סטודנטים 
בתקופת המבחנים
תקופת המבחנים בסיום כל סמסטר מעוררת חרדה בקרב סטודנטים רבים במוסדות להשכלה גבוהה. החרדה הינה מנגנון הישרדותי וטבעי, אך במינונים גבוהים עלולה לפגוע בביצועים ובתפקוד השגרתי. החרדה יכולה להתבטא בסממנים רגשיים ומחשבתיים, ביניהם תחושת לחץ, מחשבות שליליות, קושי בריכוז לאורך זמן ופסימיות, וכן בסממנים פיזיולוגיים כדוגמת דופק מואץ והזעה.

מקור חרדת הבחינות משתנה מסטודנט לסטודנט ויכול להיות קשור בחששות שונים: "המבחן הוא ההזדמנות היחידה שלי להצליח", "המבחן הוא שיקבע את עתידי האקדמי והמקצועי", "כישלון יאכזב את הורי", "חבריי ללימודים יחשבו שאינני מוכשר מספיק" ובעיקר- "אני מפחד לאכזב את עצמי".
על מנת להתמודד עם החרדה ולצמצם אותה במידת האפשר, חשוב לפעול בכמה מישורים בתקופה שלפני המבחן וכן במעמד המבחן עצמו.

בתקופה שטרם המבחן

ניתן לארגן מראש לוח זמנים מסודר לתקופת המבחנים, להחליט באיזה יום מתכוננים לאיזה מבחן, וכן לקראת כל מבחן- לקבוע משימות יומיות כדוגמת חומר שעל הסטודנט להקיף עד לסיום יום הלמידה. במהלך הארגון חשוב להשאיר זמן להפוגות מהלמידה, לאכילה, לפעילות גופנית ואף לפעילות חברתית קצרה שתאוורר את ימי הלמידה הקדחתניים.

לקראת כל מבחן, חשוב לפנות זמן לסימולציות בהן ניתן לתרגל ארגון נכון של הזמן ולהכיר את סוגי השאלות עימן עתידים להתמודד. חשוב לתחקר וללמוד מכל סימולציה, לזהות נקודות חולשה וחוזק, לייצר אסטרטגיות במטרה לייעל את פתירת המבחן. למשל, אפשר לסמן מילים חשובות, סעיפים, תזכורות לפרטים חשובים. כל אלה מהווים הכנה מעשית ונפשית למבחן ועוזרים בהפחתת החרדה סביב המבחן.
חשובה ביותר למידה עם קבוצת השווים- חברים ללימודים, כיוון שהיא נותנת הזדמנות לסטודנט להתמודד ביחד עם הקשיים. למידה ביחד מאפשרת לסטודנט לדעת מה מצבו ביחס לאחרים, נותנת תחושת "צרת רבים חצי נחמה" המקלה על הלחץ, מייעלת את הלמידה והופכת אותה למהנה וקלה יותר.

בעת המבחן

בטרם המבחן חשוב לישון טוב, לאכול טוב, להגיע מוקדם על מנת להסתגל לסביבת המבחן, אך לא מוקדם מידי על מנת לא לתת לחרדה זמן להשתלט. בדקות שלפני תחילת המבחן חשוב לקחת נשימות עמוקות ואיטיות על מנת למתן את העוררות הגבוהה בה נמצא הגוף, וכן לחשוב מחשבות חיוביות ואופטימיות- אשר ידועות כמשפרות הישגים. במבחן עצמו חשוב ליישם את האסטרטגיה שתורגלה ולא לאמץ אסטרטגיות של הרגע האחרון, מומלץ להתחיל לפתור את המבחן מהנושאים החזקים על מנת "לצבור נקודות" ולרכוש תחושת מסוגלות שתעזור להתמודד עם החלקים הקשים שנותרו.

למרות כל הדרכים למתן חרדה לקראת מבחן, לעיתים היא פשוט חזקה מהאדם ומשתלטת עליו. חשוב לזכור שתמיד יש למי לפנות, בכל מוסד להשכלה גבוהה יש יועצי לימודים ואגודת סטודנטים שתפקידם לעזור גם בנושאים כאלה. חשוב לזכור שכל מבחן הוא אחד מיני רבים אליהם ניגשים במהלך התואר ומכאן שמשקלו בציון הסופי נמוך, וכן שתמיד יש מועד ב' להזדמנות שנייה.
קיראו כאן כתבה מ'וואלה', בה יש חומר נוסף על חרדת מבחנים,
 בראיון עם הפסיכולוג איתן טמיר  
אל תהססו להתקשר להתאמת מטפל/ת 
במכון טמיר תל אביב או בקליניקות העמיתות בכל הארץ:
1-800-509-809 
מכון טמיר

כתבה: יעל טל, מכון טמיר

Google
התמודדות עם חרדת מבחנים אצל סטודנטים
Rated 5/5 based on 1 reviews
יגאל אלון 157
תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 972-3-6031552