טיפול בעיבוד קוגניטיבי | CPT Cognitive Processing Therapy

טיפול בעיבוד קוגניטיבי CPT

טיפול בעיבוד קוגניטיבי, המוכר גם כטיפול CPT Cognitive Processing Therapy, הינו אחד הטיפולים היעילים ביותר לסובלים מפוסט טראומה. הטיפול, אשר שייך למשפחת הטיפולים הקוגניטיביים התנהגותיים (טיפולי CBT), נערך ע"י איש מקצוע מתחום בריאות הנפש המוסמך לטפל בשיטת ה-CBT ומטרתו היא לסייע לסובל מפוסט טראומה לראות את העולם באופן מציאותי יותר ושלילי פחות, בעיה המאפיינת רבים הסובלים מטראומות עבר. זאת, לצד עיבוד הזיכרונות הקשים של הטראומה, אותם מתקשה האדם לחוות, ומפריעים לו בחייו 

בואו לקרוא עוד על CBT <

המטפלים בעיבוד קוגניטיבי סוברים שראיית העולם שאימץ האדם בעקבות הטראומה, אשר פעמים רבות היא שלילית, חרדתית, פסימית ומלווה בתחושת חוסר כוחות להתמודד, היא זו שמשמרת את הפוסט טראומה ממנה סובל האדם. הפוסט טראומה גורם לאדם להימנעויות שונות בשגרת חייו, גורם לו לסבל רב, לחיים בצל הטראומה, ואינו מתיר מקום לשגרה בריאה, למערכות יחסים בריאות, למימוש עצמי או לאושר.
טיפול CPT
לאור הסברה הזאת, הטיפול בעיבוד קוגניטיבי פועל במטרה לסייע לאדם לעבד ולעכל את הרגשות והזיכרונות הכואבים המלווים אותו מאז הטראומה, ודרך העיבוד הקוגניטיבי להחזיר לו את תחושת השליטה בחייו וכוחות ההתמודדות, אשר בתורן ישנו את ראיית עולמו משחורה לצבעונית ומגוונת יותר, מציאותית יותר.
אז כיצד, על רגל אחת, מתרחש הטיפול בעיבוד קוגניטיבי?
אחד הדברים החשובים ביותר בטיפול בפוסט טראומה הוא העלאת זיכרון הטראומה. בטיפול בעיבוד קוגניטיבי, אחד השלבים המכריעים הוא העלאת הטראומה, סיפורה שלב אחר שלב ובפרטים מלאים ככל הניתן, בתנאים נוחים ובטוחים כמו חדר הטיפול. כשהאדם מעלה את הזיכרון, עימו צפים הרגשות הכואבים שלהם גרם האירוע, וכשחוויית ההיזכרות אינה טראומתית ומסוכנת לנפשו של האדם, כי אם מקבלת ונינוחה כמו בחדר הטיפול, עוצמת הזיכרון פוחתת.
בשלב הבא, רוכש הסובל מפוסט טראומה שלל כלים המלמדים אותו להרפות את גופו, להרגיע את נשימתו ולהפחית את העוררות הפיזיולוגית של הרגשות העוצמתיים שחש, לצד התקרבות מחודשת לתכנים הטראומתיים. האדם רוכש יכולת להרגיע את עצמו למול הזיכרונות והרגשות שבאים בעקבותיהם, בהתחלה בחדר הטיפול ובסיוע המטפל, ולאחר מכן גם לבד בבית.
בשלב הבא, מעוררים זיכרונות הקשורים לטראומה, ומתעמתים עם כאלה שאינם אדפטיביים עבור חיי השגרה של האדם. כלומר, לעיתים אדם הסובל מפוסט טראומה נוטה להכליל, למשל לפחד מגברים במקרה של טראומה מינית, לפחד מהכביש במקרה של תאונת דרכים, וכיוצא באלה. הכללות אלה בדיוק, אשר הופכות למעין חלק מהטראומה, הן אלה שאינן אדפטיביות עבור המטופל, גורמות לו להימנעויות ולשברים בשגרת החיים. בטיפול בעיבוד קוגניטיבי מנפצים את ההכללות השגויות של המטופל, מלמדים אותו מחדש לעשות אבחנה בין מצבי סכנה למצבי שגרה, במקומות בהם יכולת האבחנה שלו היטשטשה.

הטיפול בעיבוד קוגניטיבי אינו טיפול קל, הוא מחייב את האדם הסובל להיפגש עם הזיכרונות והרגשות הכואבים לו יותר מכל, פעם אחר פעם. עם זאת, הוא נחשב יעיל מאוד בטיפול בסובלים מפוסט טראומה, בהחזרתם לשגרה, בהחזרת תחושת השליטה בחייהם ובביטול הימנעויות הרסניות שיצרו עבור עצמם.

 איתן טמיר, ראש המכון