סדנה מומלצת למנהלים: טיפול דיאלקטי-התנהגותי (DBT)

האם סדנה ב-DBT תעזור לך להיות מנהל טוב יותר?

שיטת DBT היא במהותה ארגז כלים שמסייע לאדם לשנות התנהגויות שאינן עוזרות לו. על אף שבמקור, נועדה השיטה לטפל באנשים הסובלים מהפרעות נפשיות שונות, היא יכולה לשפר משמעותית את איכות חייו של כל אדם, ובאופן ספציפי, היא עשויה לסייע למנהיגים ומנהלים להתחבר רגשית לתפקידם, לשפר את תפקודם ולהעלות את מנהיגותם לשלב הבא. למעשה, העולם הניהולי מכיר מצוין את שיטת מיינדפולנס, אך רבים אינם ערים לכך שהיא רק חלק שנגזר משיטה טיפולית מדהימה ומוכחת -DBT.
מיומנויות DBT בניהול - פשוט ויעיל
שיטת הטיפול הזו מתמקדת בפיתוח מספר מיומנויות, אשר לדידה, חסרונן הוא שעומד בין האדם לרווחתו הנפשית. באשר למנהיגים ולמנהלים, כמה מיומנויות ספציפיות נדרשות על מנת לשפר את כישורי המנהיגות:

ויסות רגשי

ויסות רגשי היא מיומנות חשובה במיוחד עבור מי שאמון על אנשים. שכלול המיומנות הזו מאפשרת מספר יתרונות, ביניהם יכולת לבחור במודע ברגש שחשים, ובהתאם לו- להגיב. מנהיגים רבים מתקשים לווסת את רגשותיהם ופועלים באופן אימפולסיבי, אשר אינו בהכרח מטיב עימם ועם העובדים תחתיהם. בטיפול DBT נותנים כמה הנחיות בסיסיות שעשויות לסייע להגברת היכולת לווסת רגשות:
  • אל תזניח עצמך בריאותית. גם בתקופות עומס, חשוב להיות אחראיים לבריאות גופנו, כיוון וגוף חולה אינו מאפשר לאדם להיות בשליטה על רגשותיו.
  • תשמור על הרגלי אכילה בריאים. מנהלים רבים לא מוצאים זמן לאכול ארוחת בוקר וצהריים, ומתפלאים מדוע מתקשים להתרכז בישיבה. הרגלי אכילה בריאים יכולים לחולל פלאים ביכולת הריכוז וביכולת השליטה העצמית.
  • שנת לילה מספקת. מנהיגים ומנהלים רבים, אשר אחריות רבה מונחת על כתפיהם, לעיתים אינם מפנים די זמן לשנת לילה הולמת, וגם אם כן- חווים קשיי שינה. חשוב לטפל בהפרעות שינה ולדאוג לשנת לילה מיטבית, שכן עייפות, ובעיקר כזו המצטברת לאורך זמן, פוגעת אנושות בפרודוקטיביות.
  • פעילות גופנית. מעבר לשמירה על בריאות, היא מפיגה לחצים ומשפרת ריכוז.
קשה לחיות טוב ונכון - סדנא מיינדפולנס ו-DBT לפיתוח מנהלים

Distress Tolerance- עמידה במצבי דחק רגשיים

מנהלים רבים הנמצאים בעמדת אחריות מוצאים עצמם פעמים רבות במקומות בהם אינם רוצים להיות, לעיתים במשך ימים שלמים. אי נוחות מהמקום בו נמצאים עשוי לגרום לאדם למהר, להיות פחות יסודי, לטעות ולפספס דברים חשובים. DBT מתמקד רבות ביכולת לעמוד במצבי אי נוחות, גם מבחינה רגשית, וברוחו ניתן לציין כמה הנחיות שעשויות לשפר את היכולת הזו:
  • לא להפסיק לפעול. אסור לתת לרגשות או לתשישות להפריע למהלך החיים התקין, והדרך היחידה לא לאפשר להן להפריע היא להמשיך לרוץ. המטרה היא להפיג את המחשבות, תוך עיסוק בדברים אחרים.
  • תתרום. לעיתים, מנהיגים מרגישים חוסר משמעות. ניתן לפתור זאת בניסיון לעזור לאחרים, להציע פיתרון לבעיה. תחושת ערך עצמי מושגת באמצעים אלה, והיא יעילה מאוד בהפגת אי נוחות.
  • פרופורציות. לעיתים, כישלון בעבודה או ביקורת רעה עשויה לעורר תחושות איומות וסבל רב. בנקודה זו, חשוב לבחון את גבולות הבעיה ואת המימדים האמיתיים של השפעתה על חיינו. לרוב, נראה כי מה שקרה כלל לא נורא והרה גורל כפי שהיה נראה בהתחלה.
  • תפעל הפוך מרגשותיך. דרך טובה להקל בתחושות שליליות היא בפעולות לא צפויות, אשר מעוררות רגש אחר. ניתן לראות סרט מצחיק, לשמוע מוסיקה שמחה, לעשות פעילות אהובה, על אף שלעיתים אלה הדברים הכי פחות נוחים בעת תחושות שליליות.
  • תלמד לשים בצד. לא כל בעיה ניתן לפתור, ויש דברים שבאמת מייצרים אי נוחות ותחושות שליליות, שלא ניתן למנוע. במצב כזה, חשוב שלא להישאב לנבירה מתמדת בקשיים ובבעיות. חשוב ללמוד, לפחות בזמן העבודה, לבנות קירות הפרדה בינינו לבין הרגשות השליליים שבקרבנו, קירות שנוכל לפרוץ בשלב מאוחר יותר, כאשר הזמן יתאים להתעסקות בהם.
  • השתמש בקשרי גוף נפש. אלה קשרים חזקים מאוד, אשר יכולים להשפיע זה על זה. לעיתים, הימצאות במקום בעל מזג אוויר קריר ונעים משפרת את המצב רוח, וכך גם הרחת ריחות נעימים, ואכילת מאכלים טעימים.

אפקטיביות בין-אישית

זוהי אולי היכולת החשובה ביותר עבור מנהיג. אפקטיביות במקום העבודה קשורה קשר הדוק במערכת היחסים עם העובדים שלצידנו. לא משנה מה אנו מרגישים, אל לנו לשכוח את האופן בו אנו מתקשרים עם אחרים. ברוח גישת DBT, להלן כמה נקודות חשובות אליהן ניתן לשים לב:
  • היה מנומס, נעים ומתחשב. לאף אחד לא נעים לספוג מצב רוח ירוד של אדם אחר, וספיגה כזו משאירה חותם עמוק שקשה לאחות. עידון ואדיבות הם שתיים מהתכונות החשובות ביותר למנהיג.
  • תתעניין והיה קשוב. הבע עניין בדברי האחר, אל תתמקד בלחכות לתורך לדבר. שים לב לשפת הגוף, לטון, ולמילים הנכונות, אשר יביעו את המעורבות שלך בשיחה ואת האכפתיות שלך כלפי האדם שמולך.
  • הבע הזדהות. מנהלים רבים שומעים מעובדיהם על קשיים ואתגרים בעבודה. לפני כל תגובה אחרת, חשוב להביע הזדהות, הכרה בקושי ובמאמץ. חשוב מאוד להביע חמלה ותמיכה במקום העבודה, וגם לעודד את העובדים לנהוג כך.
  • היה קליל ואופטימי. זו גישה שמקלה על העובדים, משפרת את האווירה במקום העבודה, ובמידה רבה תלויה במנהל עצמו ובאווירה שמייצר.

אל תהססו להתקשר להתאמת מטפל/ת 
במכון טמיר תל אביב או בקליניקות העמיתות בכל הארץ:
1-800-509-809 
מכון טמיר

Google
Dialectical Behavior Therapy
Rated 5/5 based on 45 reviews
מכון טמיר לפסיכותרפיה
יגאל אלון 157 תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 1800509809
DBT טיפול
, טיפול דיאלקטי התנהגותי DBT |Dialectical behavior therapy Behavior cognitive therapist | מטפל דיאלקטי התנהגותי מומחה