Marsha Linehan | מרשה לינהן הפניה מחדש 301


תרומתה של מרשה לינהן ושיטת DBT

בראיון לניו-יורק טיימס סיפרה מרשה לינהן, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל ומייסדת שיטת ה-DBT, כיצד אושפזה בצעירותה במחלקה פסיכיאטרית ונדרה שכאשר תשתחרר, תמצא דרך לעזור לעצמה ולרבים אחרים הסובלים מהפרעות נפשיות. ואכן, שנים לאחר מכן, לינהן הפכה לאחת מהחוקרות החשובות בתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית, בעודה חתומה על מחקרים חדשניים אודות הפרעת אישיות גבולית, וכמי שפיתחה את שיטת ה-DBT - Dialectical behavior therapy, שיטה פורצת דרך לטיפול בהפרעות אישיות ובקשיים בוויסות רגשי.
עבודותיה הראשונות של לינהן עסקו במחקר של מודלים התנהגותיים הקשורים בנטיות אובדניות, שימוש בסמים והפרעות אישיות גבולית. מתוך המחקרים הרבים שעשתה בתחום ועבודתה עם אוכלוסיות באשפוז פסיכיאטרי, פיתחה לינהן את טיפול ה-DBT – טיפול דיאלקטי התנהגותי, אשר במקור יועד לטיפול בהתנהגויות אובדניות כרוניות בקרב מטופלים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית, אך בהמשך נמצא יעיל עבור הפרעות נפשיות רבות על ספטקרום הוויסות הרגשי, כולל הפרעות אכילה, ובעיות התמכרות לחומרים מסוכנים.


מרשה לינהן עם איתן טמיר, ארוחת ערב בניו יורק, 2016
טיפול ה-DBT הוא טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, המתבסס על עקרונות היסוד של טיפול ה-CBT, יחד עם טכניקות של אימון למיומנויות חיים ושימוש במדיטציית מיינדפולנס. שיטת המיינדפולנס, ששורשיה בבודהיזם, מקובלת היום בשיטות טיפול התנהגותיות רבות, ומטרתה לסייע לאדם להתמקד בחוויה שלו בהווה, לקבל את עצמו באופן לא שיפוטי, ולהיות מודע יותר לתהליכים הגופניים והנפשיים שלו.
לצד יסודות המיינדפולנס המרכיבים את הטיפול, ניצב גם בסיס תאורטי השאוב מתוך הפילוסופיה הדיאלקטית. העמדה הדיאלקטית רואה את המציאות כהוליסטית ודינמית. לפיה, המציאות מורכבת מניגודים אשר מצויים בקונפליקט מתמיד, ומתוך אותו קונפליקט צומחים השינויים. עמדה זו עומדת על היכולת להכיל ניגודים – בנפש, במערכות יחסים, בטיפול ובחיים – מבלי לקרוס לאחד הקצוות ולראותו כ"אמת מוחלטת".
הטיפול הדיאלקטי ההתנהגותי מסייע למטופל לקבל את המציאות הדינמית וההוליסטית, את עצמו ואת הזולת. על כן, טיפול זה מסייע במיוחד לסובלים מהפרעות המלוות בקושי בוויסות רגשי, ממצבי רוח קיצוניים ומשתנים כגון חרדות, כעסים, ריקנות וחרדת נטישה, ובעיות במערכות היחסים עם עצמם ועם הזולת. טיפול זה הוא מקיף ונרחב יותר ממרבית שיטות הפסיכותרפיה האחרות, וכולל טיפול פרטני, שיחות טלפוניות וזמינות גבוה של המטפל למטופל ופגישות קבוצתיות.  
מאז שהחלה מרשה לינהן לעסוק ולפתח את טיפול ה-DBT בשנות ה-90, הוא הפך לנפוץ ומוערך יותר ויותר בעולם הרפואה והטיפול, ומרפאות וקליניקות רבות ברחבי העולם מציעות כיום טיפול DBT להתמודדות עם הפרעות שונות. מחקרים רבים נעשו בשני העשורים האחרונים אודות יעילות הטיפול, ואף העידו כי DBT הוא הטיפול היעיל ביותר המוצע כיום עבור הפרעת אישיות גבולית (מבין השיטות שנבדקו בצורה אמפירית). מכון לינהן בסיאטל, כמו גם חברת Behavioral Tech שהקימה, מציעות הדרכה, הכשרה ולמידה על טיפול DBT למטפלים ברחבי העולם כולו.