טיפול בבעיות שינה אצל מבוגרים

טיפול בבעיות שינה אצל מבוגרים שיטת CBT


הלו, 30% זה המון !
עבור חלק מהערניים, הפגיעה העקבית בשינה גורמת להפרעה משמעותית בתפקוד היומיומי. הרוב מצליחים אמנם לשמור על רמת תפקוד תקינה ואיכשהו ממשיכים בחייהם ללא טיפול, אבל תכלס חושפים את עצמם לאורך הזמן להפרעות פיזיולוגיות ונפשיות שונות (כמו חרדה, דיכאון, לחץ דם גבוה, סכרת, וכאבים כרוניים).
אינסומניה פוגעת כמובן גם בפרודוקטיביות בעבודה ובלימודים, ומעלה את הסיכוי להתרחשות של תאונות. צריך לטפל בזה ויש דרכים.
איזו עייפות...


מנגד, ישנה עדות מחקרית רבה ליעילותו של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בטיפול באינסומניה (CBT-I), ועולה התמונה שהטיפול הזה יעיל לפחות כמו, אם לא יותר (ראו למטה), מהטיפול התרופתי.
טיפול CBT-I לאינסומניה, כמו כל טיפול CBT, מתמקד בשינויים התנהגותיים ובשינויים מחשבתיים. מטופלים לומדים לפתח הרגלי שינה טובים יותר, כמו להימנע מאלכוהול וקפאין בסמיכות לשעת השינה והקפדה על זמני שינה קבועים, ולומדים טכניקות הרפיה שונות המסייעות להירדם ולישון. ניהול יומן שינה היא שיטה התנהגותית נוספת המאפשרת למטופלים להעריך באופן יותר אובייקטיבי את איכות השינה שלהם. בנוסף, מטופלים מפתחים את היכולת להעריך ולהתמודד עם המחשבות והעמדות השליליות שלהם לגבי שינה. למשל, אדם המצפה ליום לא טוב מכיוון ששנתו הייתה לא טובה, ככל הנראה יחווה יום לא טוב, ויהיה לחוץ בפעם הבאה שיתכוון ללכת לישון. כתוצאה מהשינויים ההתנהגותיים והמחשבתיים חווית השינה הופכת לחיובית יותר, ומעוררת פחות לחץ וחרדה.
הכל טוב?

הערכה שיטתית של מחקרי CBT-I לטיפול באינסומניה שפורסמה במגזין רפואי נחשב בארצות הברית, איגדה כ-20 מחקרים שונים ולמעלה מ-1000 נבדקים בוגרים הסובלים מאינסומניה כרונית, מצאה כי אנשים שטופלו ב-CBT-I נרדמו בממוצע כ-20 דקות מהר יותר, היו ערים במהלך הלילה כחצי שעה פחות, וזמן השינה הכולל שלהם עלה בכ-10%.
עובד? עובד!
תוצאות אלו מראות כי באמצעות CBT-I ניתן להשיג שיפור משמעותי באיכות השינה, טוב לפחות כמו זה המושג בטיפול תרופתי. דרך תיקון של האופן בו אנשים הסובלים מאינסומניה תופסים את חוויית השינה, והאופן שבו היא משפיעה על חייהם, ניתן להשיג שינוי איכותי וארוך טווח באיכות השינה, וכתוצאה מכך, שיפור במצב הרוח הכללי, בבריאות, וברמת התפקוד היומיומית.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי עדיף על תרופות בטיפול באינסומניה

אם את או אתה מוצאים את עצמכם שוכבים ערניים במיטה, בוהים בתקרה, וחשים חסרי-מנוחה, אתם אינכם לבד. בארצות הברית כ-10% מהאוכלוסיה הבוגרת סובלת מאינסמוניה, וניתן לשער שהמספרים דומים בישראל. היעדר שינה כרוני עשוי לגרום להפרעות בזיכרון ובריכוז, נהיגה מסכנת חיים ("להירדם על ההגה"), בעיות פיזיולוגיות כמו השמנה ובעיות לב, חרדה, דיכאון, ועוד.

אפשר להסכים שמדובר בבעיה שיש לתת לה מענה.
לרוב, השילוב של השינה המועטה, ותחושות הלחץ והחרדה בחיים היומיומיים, גורמים לאנשים לפנות לתרופות מרגיעות או מעודדות שינה, כמו אמביאן     (Amiben) או קסנקס (Xanax). יכול להיות שתרופות אינן הפתרון הטוב ביותר למצבם. יותר ויותר תשומת לב מופנית לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי לבעיות שינה אצל מבוגרים (CBT-I), וכיום ארגון הרופאים האמריקאי (ACP) מעודד רופאים לבחור בשיטת טיפול זו על פני טיפול תרופתי.

בדו"ח שפורסם על ידם, הם סוקרים את המחקר שנעשה עד היום לגבי יעילותו של CBT-I. מחקר מ-2014 מצא כי רק שעה אחת של טיפול מבוסס שיחות, עזרה לכ-73% מהמשתתפים במחקר לשפר את שנתם, ובמחקר אחר מאותה השנה 86% מהמשתתפים חוו אינסומניה מופחתת. מחקר מ-2015 מצא כי CBT-I יעיל יותר מתרופות נפוצות לטיפול באינסומניה כמו וואליום (Valium) וקסנקס.
בעוד נטילת תרופות דורשת מידת מאמץ נמוכה מאוד ממטופלים, CBT-I דורש מחויבות ארוכת טווח, מידת מעורבות גבוהה מצד המטופלים, ולמידה של דרכי התנהגות וחשיבה חדשות, העשויות בשלב ראשוני להחמיר את תסמיני האינסומניה. לכן דרושה מידה רבה של תמיכה, הדרכה, ועידוד. טיפול מסוג זה, על פניו, שווה את המאמץ הכרוך בו, שכן שימוש בתרופות כרוך בנטילת הסיכון לפתח תלות ובהופעתן של תופעות לוואי בעייתיות. אין זה אומר שיש לשלול את השימוש בתרופות לחלוטין. ה-ACP ממליץ לנסות תחילה CBT-I, ובמידה והתסמינים נמשכים, לערב טיפול תרופתי קצר-טווח. טיפול של למעלה מ-14 יום להערכתם, מעלה את הסיכוי לפתח תלות.
על מנת ש-CBT-I תהפוך לשיטת הטיפול הרווחת בקשיי שינה אצל מבוגרים, נדרשת מעורבות בכל רמות מערכות הבריאות, מרופאים ועד קובעי מדיניות. מסקנות אלו של ה-ACP צריכות לעורר המודעות לגבי יעילותו של CBT-I בטיפול באינסומניה, לעודד רופאים להמליץ עליו, ובעלי מקצוע לעבור הכשרה בו.


סיכם: גיא רומח, פסיכולוג
מתוך:


https://www.nytimes.com/2015/06/09/upshot/the-evidence-points-to-a-better-way-to-fight-insomnia.html