אימון בתגובה מתחרה | Competing Response Practice

מה זה אימון בתגובה מתחרה?


לא אחת אנשים מפתחים הרגלים בעייתיים שמטרידים אותם ופוגעים בשגרת חייהם.

כך למשל, דנה, אישה בתחילת שנות ה-30 לחייה שגרה באזור המרכז, סובלת מזה שנים מגירוד בלתי נשלט של העור סביב אצבעותיה. ההרגל הזה מנהל אותה ומכיוון שהיא עובדת בעבודה שירותית עם קהל היא מדווחת שהתעוררו אצלה תחושות של חוסר בטחון, חרדה חברתית ובושה.



היא מרגישה שכל מי שנכנס למקום עבודתה בוהה בעורה המגורה, המקולף והמדמם של אצבעותיה וגם הניסיונות החוזרים ונשנים שלה להסוות את הפצעים באמצעות פלסטרים ותחבושות, מעוררים מבטים סקרניים לא פחות.

דנה לא לבד.

כמוה יש עוד אינספור אנשים שסובלים מהרגלים שונים ומשונים שמשפיעים על איכות חייהם. לאור המודעות ההולכת וגדלה למימדי התופעה, התפתחו שיטות טיפול רבות במטרה להקל ולסייע לאדם לתפוס בעלות על חייו ולא לתת להרגליו לנהל אותו.

שיטה התנהגותית מצוינת שעובדת יופי במקרים כאלה היא אימון בתגובה מתחרה שמלמדת את המטופל לעסוק בתגובות מתחרות בכל פעם שההרגל הבעייתי צץ.

בשיטת הטיפול הזו, המטפל מיישם את הפרקטיקה לאחר שהשלים יחד עם המטופל אימון למודעות, כלומר זיהוי את ההרגל הבעייתי, מה גורם לו וכך הלאה, ובאופן זה המטופל לומר ליישם תגובות אחרות, חיוביות ומיטיבות, שעוזרות לו, עם הזמן, להיפטר מההרגל הבעייתי.

היתרון בשיטה זו הוא שהמטופל עובד ביחד עם המטפל לבחור את התגובות המתחרות שמתאימות לו, לגופו ולהרגליו והם בוחרים יחד כיצד להגיב כאשר ההרגל הבעייתי צץ. למשל, מטופל שמבקש לשנות הרגל של מציצת אצבעות או תלישת שיער אובססיבית, פועל יחד עם המטפל כדי למצוא תגובות חלופיות למצבי לחץ בהם ההרגל עולה ושב. במקרה כזה, אם נוח למטופל להניח את ידיו בצידי הגוף או להיעזר באביזר שיעסיק את תשומת ליבו, הרי שההתנהגויות הללו ייבחרו כתגובות מתחרות מתאימות. הרעיון הוא להקל כמה שניתן על המטופל ולא לאלץ אותו לפתח תגובות מתחרות שאינן נעימות לו.

כיצד מאמנים תגובות מתחרות בטיפול CBT?

במידה שההרגל הבעייתי מתרחש מחוץ לחדר הטיפול, המטפל מלמד את המטופל ליישם את התגובה המתחרה ומשבח (מחזק) אותו על הדיווחים שהוא מעביר לו.
אם ההרגל מתרחש גם בחדר הטיפולים, למשל מתעוררים טיקים, גירודים, גמגום וכדומה, המטפל מעודד ומלווה את המטופל ביישום התגובה המתחרה בסביבה חיה (In Vivo), משבח אותו על התנהגותו ומבהיר לו כיצד ניתן לשפר אותה.
העבודה על הטכניקה חוזרת על עצמה 10 עד 12 תרגולי תגובות בכל מפגש טיפולי, עד שהתגובה המתחרה שהם בנו יחדיו מוכללת ומיושמת באופן טבעי על ידי המטופל.
המאמן והמטופל נפגשים כמה שצריך, עד יישום חלק של התגובה המתחרה, ולאחר מכן הם נפגשים למפגש מעקב אחת לכמה זמן.

כמה זמן נמשך טיפול CBT? <

למי מתאים הטיפול בתגובות מתחרות?

מחקרים הראו שאימון לתגובה מתחרה יעיל בהפחתת טיקים מוטוריים כמו נענוע של הראש או הכתפיים, מצמוץ, טיקים שונים בפנים וכדומה; כמו כן נמצא שהטיפול יעיל גם בהרגלים הנובעים מעצבנות, כגון כסיסת ציפורניים, תלישת שיער, מציצת אצבעות, לעיסת בגדים, גירודים ושפשוף עיניים, ואף בגמגום בקרב מבוגרים וילדים.
האימון אף יכול לסייע בהפחתת התפרצויות זעם בתחרויות ספורט ולעוד מגוון של התנהגויות מטרה.
עם זאת נמצא שמרכיב המפתח הוא המוטיבציה לשנות את ההרגל. המטופל חייב להיות בנקודה בחייו שבה הוא מוכן להתחייב לשינוי התנהגות חזרתית שמפריעה לו.
במקרה כזה, האימון בתגובה מתחרה הוא טיפול קצר מועד ויעיל עד מאוד למגוון רחב של מתמודדים.





סיכמה: שרית טופז

מתוך:
https://www.barnardhealth.us/behavior-therapy/b-competing-response-practice.html






Google
אימון בתגובה מתחרה
Rated 5/5 based on 1 reviews
יגאל אלון 157
תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 972-3-6031552