מה יעיל יותר לטיפול ב-BED? עזרה מרחוק מול CBT

תכנית עזרה עצמית מקוונת אשר יכולה להועיל לחולים בהפרעת אכילה בולמוסית


תכנית עזרה עצמית מקוונת באינטרנט (GSH-I – Guided Self Help), יכולה להועיל לאט יותר, לחולים בהפרעת אכילה בולמוסית (BED) בהשוואה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי פנים מול פנים (CBT- Cognitive Behavioural Treatment), אך לפי מחקר חדש, ההתערבות מרחוק נמצאה מועילה לטווח הארוך.

אכילה כפייתית



, אומרת הרופאה מרטינה דה-צוואן, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת האנובר, גרמניה.


על מנת להשוות בין יעילותם של טיפול באינטרנט וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי מסורתי, חילקו דה-צוואן ושותפיה 178 נבדקים באופן אקראי, כאשר הנבדקים היו בעלי סימפטומים מלאים או חלקיים של ההפרעה.
הנבדקים קיבלו אחת משתי אפשרויות:
  • 20 פגישות טיפוליות פנים אל פנים, בנות 50 דקות כל אחת
  • 11 טיפולים מקוונים של עזרה עצמית, הכוללים קבלת דואר אלקטרוני אחת לשבוע.
שני הטיפולים נמשכו ארבעה חודשים, המטופלים עברו הערכה בתחילת הדרך,, באמצע ובסוף הטיפול.


בתום הטיפול, מצאו כותבי המאמר שטיפול קוגניטיבי-התנהגותי היה אפקטיבי יותר בהשוואה לטיפול מקוון, במספר פרמטרים, ביניהם הפחתת מספר הימים בהם מתקיימים בולמוסים בארבעת השבועות שלאחר תום הטיפול, ובעלייה בהחלמה מן המחלה.
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי היה אפקטיבי יותר גם בהפחתת הפסיכופתולוגיות המשניות של החולים (כגון חרדה, דיכאון, התנהגות אובססיבית קומפולסיבית ועוד).
היעילות של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי על פני הטיפול המקוון נמשכה גם על פני פגישות מעקב במשך שישה חודשים מתום הטיפול, אך לאחר 12 חודשים לא נמצאו יותר הבדלים ביעילות השיטות הטיפוליות.


לסיכום, התוצאות מצביעות על כך שככל הנראה טיפול קוגניטיבי-התנהגותי פנים אל פנים יעיל יותר, לפחות בתחילה, וזאת בהשוואה לטיפול מקוון.

יחד עם זאת, בהתחשב בעובדה ששני הטיפולים הציגו שיפור משמעותי ולאחר שנה וחצי לא נמצאו הבדלים בשיפור שהוצג בכל אחד מהטיפולים, טיפול מקוון נשאר אופציה חלופית מתאימה לאוכלוסייה זו, למשל בגישת טיפול מדורג.

Google
מה יעיל יותר לטיפול ב-BED? עזרה מרחוק מול CBT
Rated 5/5 based on 1 reviews
יגאל אלון 157
תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 972-3-6031552