מה זה טיפול MBCT ?

מהי שיטת הטיפול MBCT ?

טיפול בשיטת  (MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy – טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס הוא טיפול מובנה המיועד לאנשים הסובלים מדיכאון חוזר. הוא משלב בין שתי פרקטיקות עיקריות והיישומים הקליניים שלהן: הראשונה, מדיטציית מיינדפולנס, במסגרתה מתרגלים טכניקות של נשימה, שחרור ויוגה, ובה לומדים לזהות את מצבי התודעה השונים ולקבל אותם באופן לא שיפוטי וכך להפחית מתח וחרדה. הטכניקה השנייה היא שיטת הטיפול הקוגניטיבי, אשר מלמדת כיצד לזהות את דפוסי המחשבה והאמונות השליליות של האדם, וכיצד לשנותם וליצור דפוסים מועילים ובריאים.
מיינדפולנס
השילוב של שתי השיטות הללו, במסגרת טיפול ה-MBCT, נועד לשבור את המעגל של דיכאון חוזר ונשנה. על כן, טיפול זה מיועד בייחוד למניעת חזרתן של אפיזודות דיכאוניות בקרב אנשים הסובלים מהן, במטרה לנפץ הדפוסים הקוגניטיביים והרגשיים המאפיינים דיכאון חוזר, ללמוד לזהותם, ולהבין כיצד ניתן למנוע אותם בטרם ההתפרצות.  
עבור אנשים הסובלים מדיכאון חוזר ונשנה, היכולת לזהות את הסימנים המוקדמים של הדיכאון מאפשר התערבות מוקדמת ומיומנת יותר עם הדפוסים המתעוררים. הקשבה זהירה למחשבות, לרגשות ולתחושות במשך תקופת טיפול מרוכזת מקנה את האמצעים לזהות ביתר דיוק כיצד הגוף והנפש "מתנהגים" - אילו מחשבות מובילות למקומות שלווים, אילו מחשבות מאיימות, ומהם הטריגרים הרגשיים אשר עשויים להביא להתדרדרות במצב הרוח ולבסוף לאפיזודה דיכאונית. המטרה היא להתבונן במחשבות השליליות שעולות, אך לא לתת להן להשתלט על התודעה ולא להיסחף לרגשות השליליים שהן מעלות.
במסגרת טיפול MBCT, המטופל לוקח חלק בתוכנית מובנית של כ-8 שבועות הכוללת מפגשים קבוצתיים והנחיות להמשך התרגול בביתו. מטרת התוכנית היא לאפשר לאדם להפוך מודע יותר לדפוסים הקוגניטיביים שלו, לצורות החשיבה ולמצבי הרוח שלו, ולאופן בו כל אלו עשויים לעורר אצלו דיכאון או לשמר סימפטומים של מצב דיכאוני קיים. כך, דרך תרגול של מודעות-קשובה, נעשה ניסיון ללמוד כיצד להתנתק רגשית ממחשבות שליליות ומרגשות שליליים המתעוררים בעקבותיהן.
טיפול זה מתבסס על שיטת ה-(MBSR (Mindfulness-based Stress Reduction – הפחתת מתחים באמצעות מודעות קשובה) שפיתח ג'ון קבט-זין, אך עבר התאמה מיוחדת עבור מטופלים הסובלים מדיכאון. ההבדל העיקרי בין השיטות טמון בדגש אשר שמים בתחילת העבודה של MBCT על זיהוי מצבי רוח ירודים ומחשבות שליליות. בעוד ששני הטיפולים עושים שימוש עיקרי במדיטציית מיינדפולנס, טיפול ה-MBCT מאמץ אותה בעיקר כדי לפתח מיומנויות התמודדות עם תסמיני דיכאון מוקדמים.    

שיטה זו נחקרה רבות בשנים האחרונות וזכתה לגיבוי אמפירי ליעילותה בהתמודדות עם דיכאון. על פי נתונים שפרסם ה-Mental Health Foundation האמריקאי, נמצא כי טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס יכול להפחית את הסיכון לאפיזודה דיכאונית בקרב אנשים החווים דיכאון חוזר ב-43% בממוצע, כפי שנדבק במחקרים רבים בשנים האחרונים.

קראו עוד על טיפול בשיטת מיינדפולנס