אימון להיפוך ושינוי הרגלים

אימון להיפוך הרגלים
סובלים מהרגלים בעייתיים?
שוב התעצבנתם שבת הזוג שכחה להוריד את הזבל?
זמזום השירים הטורדני של הקולגה לעבודה מוציא אתכם מריכוז?
אתם לא לבד.
כנראה שהגיע הזמן להכיר את האימון להיפוך ושינוי הרגלים
( Habit Reversal Training )

כל אחד מאיתנו נחשף להרגלים בעייתיים של אחרים. לעתים, לא נעים לומר, אנחנו מצליחים להיות מודעים גם להרגלים הקטנים והמעצבנים שלנו עצמנו. למזלנו לא כל הרגל מעצבן מוציא אותנו מהדעת ועם רובם ניתן לחיות חיים שלמים וטובים.


לעומת זאת, יש לא מעט אנשים שמפתחים הרגלים בעייתיים שפוגעים משמעותית באיכות החיים שלהם ושל סביבתם. תחשבו למשל על קילוף אובססיבי של העור או תלישת שיער שמותירה את האדם עם קרחות ומביאה אותו למצב של חוסר ביטחון עמוק, בושה וחשש לצאת מהבית.
ההרגלים הללו נחשבו עד לעשורים האחרונים לכל כך מוטמעים באדם, עד כדי כך שהם דרשו שנים של טיפול פסיכולוגי או תרופתי.
אז זה מאחורינו…
קוראי הבלוג יודעים כבר שבאמצעות טיפול קוגנטיבי התנהגותי (Cognitive-Behavioral Therapy – CBT) ניתן לשנות התנהגות על ידי זיהוי הגורמים המעוררים את ההתנהגות הבעייתית. בהמשך, ניתן להפריע לתגובות האוטומטיות ולכוון אותן מחדש עד שבסופו של דבר ניתן להכחיד לגמרי את ההרגל הפוגעני.
CBT הוא כידוע טיפול ממוקד וקצר הטווח, שבאמתחתו שלל מיומנויות וכלים שיישומם מאפשר שינוי. הכלי המדובר כאן הוא "אימון להיפוך הרגלים", המבוסס על תיאוריית הלמידה שהראתה שכאשר אנחנו מתרגלים התנהגויות ומחשבות חדשות, המבנה הפיזיולוגי של המוח משתנה גם כן. כלומר אנחנו מפתחים נתיבים נוירולוגיים חדשים, שבאמצעות חזרה התנהגותית  הופכים בסופו של דבר להתנהגות אוטומטית.
בפועל זה אומר שמטפל שמוסמך לשיטה זו יעודד את המטופל לפתח מודעות לזמנים במהלך היום, בהם המצב הרגשי וגורמי מקדימים נוספים, מעוררים את ההרגל המציק. לחלק מהמטופלים תכסיסים התנהגותיים פשוטים יכולים לעזור מאוד, כמו למשל חבישת האצבעות בתחבושות כדי למנוע קילוף עור או כסיסה אינטנסיבית של הציפורניים, רישום ותיעוד התדירות והזמנים של ההתנהגות הבעייתית או של גורמים סביבתיים שעוררו אותה.
במצבים מורכבים יותר נדרש אימון ארוך יותר להיפוך התנהגותי המורכב מארבעה מרכיבים עיקריים:
העלאת מודעות לבעיה
  1. אימון לזיהוי התפרצות קרובה והיכולת להתמודד איתה
  2. פיתוח של תגובות מתחרות
  3. בניית מוטיבציה לשינוי ההרגל
  4. הכללה של מיומנויות ותגובות חיוביות שיחליפו את ההרגל הרע.

האם היפוך התנהגותי עובד?

היפוך התנהגותי נמצא כיעיל אפילו במקרים קשים כמו טיקים המתלווים לתסמונת טורט או בהפרעות אחרות לשליטה בדחפים כמו טריכוטילומניה (מריטת שיער אובססיבית). באמצעות אימון להיפוך התנהגותי, שהוא טיפול התנהגותי רב-מרכיבי, ניתן לטפל בהפרעות התנהגותיות רפטטיביות, לשבור הרגלים רעים ולהחליפם בהרגלים חיוביים.
אם גם לכם יש הרגל שפוגע בשגרת החיים, אל תהססו לפנות לאיש מקצוע שמתמחה באימון להיפוך התנהגותי.
כל התנהגות היא "אירוע" שניתן לכוון, לשנות ולהחליף והעלייה ברמת החיים שמושגת אצל אדם שמשתחרר מהרגל רע הוא תגמול שלא יסולא בפז.




סיכמה: שרית טופז


מקור:


https://www.skinpick.com/habit-reversal-for-excoriation-disorder