אקטיביות של מטפל CBT

מטפל CBT נדרש להיות אקטיבי ויוזם


בניגוד למטפלים דינמיים, העסוקים יותר בתהליכים רגשיים מודעים ולא מודעים, מטפל CBT נדרש להיות דרוך, אקטיבי ויוזם. עבורנו כמטפלים מדובר בתהליך קוגניטיבי עמוס ומפרך למדי.

הרבה קומדיות מתארות פסיכולוגים שעסוקים בדמיונותיהם בנושאים אחרים במהלך המפגש ומהמהמים מדי פעם לאישור. טיפול CBT לחלוטין אינו כזה. 

מטפל CBT דרוך, קשוב ותמיד מוכן עם האתגר הבא


ההיסטוריה של cbt


ב"ימיו הראשונים" של הטיפול הקוגניטיבי, שנות ה- 70, אהרון בק נקט משנה זהירות סביב הכללת המודל שלו להפרעות נפשיות מלבד דיכאון. 
כיום, אפילו להפתעתו של בק עצמו' גישת הטיפול הקוגניטיבי מוצאת עצמה ישימה בהצלחה לטווח רחב של בעיות.
 יישומים מוצלחים נראים ב:


  • כל ספקטרום הפרעות החרדה (פוביות, חרדה חברתית, PTSD, פאניקה, GAD, OCD – הטיפול המועדף ועוד)
  • התמכרויות
  • הפרעות אכילה
  • הפרעות אישיות (טיפול בסכמה של j. young )
  • אישיות בורדרליין (DBT של מרשה לינהאן)
  • משברי זוגיות 
  • ניהול כעסים


כדי להבין את הדברים יותר ולהיכנס לראש של המטפל, ראו למשל הנחיות אפשריות למטפלים קוגניטיביים התנהגותיים לגבי מפגש בודד של CBT:


תכנון מפגש בודד

לפני ובמהלך המפגש, המטפל שואל את עצמו מספר שאלות על מנת שיוכל לנסח תוכנית כוללת למפגש וגם לשם הנחיית כיוון המפגש. 
ברמה הכללית ביותר , המטפל שואל את עצמו, "מה אני מנסה להשיג, ואיך אוכל לעשות זאת בדרך היעילה ביותר"?
המטפל המנוסה מבצע רפלקציה על נושאים עיקריים שעלו מן המפגש באופן אוטומטי. 

להלן מספר שאלות לדוגמא שיראו בעבור המטפל המתחיל כ"כאב ראש" , אך זהו מדריך שימושי לאלו המחפשים להתפתח כמטפלים ולשפר את היכולת שלהם לקבל החלטות טובות באשר לאיך ממשיכים ולאן בתוך הטיפול. 

הרשימה בנויה כהמלצה לקריאה לפני מפגש טיפולי מכיוון שהתחבטות מודעת תוך כדי המפגש עלולה לפגום בו.

לפני המפגש:

  1. מהי הבעיה ממנה סובל המטופל?
  2. האם יש שינוי ברמת התסמינים מאז תחילת הטיפול?
  3. אילו התאמות בטיפול הקוגניטיבי הרגיל צריך לבצע בעבור מקרה זה?
  4. האם ביצעתי קונספטואליזציה של המקרה?
  5. באיזה שלב של הטיפול נמצא המטופל? כמה מפגשים עוד נותרו?
  6. אילו מטרות טיפול השגנו ואילו עדיין לא? 
  7. באילו מטרות אנחנו מתמקדים כעת?
  8. האם הושגה התקדמות בתחום הרגשי , התנהגותי, תסמינים?
  9. עד כמה חזק הקשר הטיפולי ומה ניתן לעשות על מנת לשפר אותו?
  10. באיזו רמה קוגניטיבית אנחנו מתמקדים? מחשבות אוטומטיות? סכמות? או אמונות יסוד?
  11. האם ישנם שינויים התנהגותיים?
  12. האם ישנם קשיים ומחשבות לא פונקציונאליות שפוגמות ביכולת שלנו להתקדם בטיפול? איך נתמודד איתם? אילו יכולות חדשות עלינו להוסיף?
  13. מה קרה במפגש הקודם? מה היו שיעורי הבית?

בתחילת המפגש:

  1. האם ישנו שיפור גלוי בהרגשה של המטופל? האם ישנה התקדמות משמעותית?
  2. מהו הרגש המוביל: עצב, חרדה, כעס, בושה?
  3. האם יש התאמה בין הדיווח האוביקטיבי שלה לביטוי הסוביקטיבי, ואם כן, מדוע?
  4. האם ישנו היבט ריגשי שעלינו לדון בו כעת?

לאחר שהמטופל מספר איך עבר עליו השבוע:

      1. האם יש שיפור משבוע לשבוע?
      2. אילו סימני התקדמות אנחנו מזהים?
      3. אילו בעיות עלו השבוע?
      4. האם משהו עזר או גרע מתחושת התקווה של המטופל בקשר לסיכויי הצלחת הטיפול והיעדים?
      5. האם ישנו משהו שקרה השבוע שעלינו להוסיף לנושא השיחה של המפגש הנוכחי?

במהלך שהמטפל בוחן האם המטופל משתמש באלכוהול , סמים או תרופות:

      1. האם יש בעיה עם השימוש בסמים? האם יש חשש להתמכרות או תלותיות?
      2. האם עלינו לדון בכך במהלך המפגש?

בזמן שהמטפל מבקש פידבק לגבי המפגש הקודם מהמטופל:

      1. האם המטופל מביע את הדעות שלו לגבי הטיפול באופן חופשי?
      2. איך אוכל לחזק את הקשר מטפל-מטופל?
      3. האם המטופל זוכר את הנקודות העיקריות שעלו מהמפגש הטיפולי האחרון?

אחרי שהוחלט על האג'נדה הטיפולית:

      1. איזו בעיה יכולה להיות המועילה ביותר לדיון הטיפולי? איזו בעיה היא הכי חשובה למטופל? באיזו הכי קל יהיה לטפל?
      2. איזה יכולת נצטרך ללמד את המטופל על מנת לפתור את הבעיה שעליה בחרנו לעבוד?
      3. האם ישנם נושאים שעלינו לדחות מלדון בהם, בין אם הם סבוכים מידי ובין אם המטופל עוד לא ערוך נפשית להתמודד איתם?

אחרי שנבחנו הקדימויות בהנחת האג'נדה:

    1. כמה זמן ייקח כל פריט מתוך האג'נדה? כמה פריטים נוכל להעלות לדיון?
    2. האם ישנם נושאים שהמטופל יוכל לפתור בעצמו? האם ישנם נושאים שאפשר יהיה לדבר עליהם במפגש הבא?
    3. מהם המטרות העיקריות של המטפל במפגש: שיפור בהרגשה? שיפור בחשיבה? התנהגות? בפתרון בעיות?
    4. האם יש התאמה בין בעיות אלו לבין מה שהמטופל מציג כבעיה שהכי מטרידה אותו?
    5. כמה זמן מקדיש לכל בעיה?

בזמן בחינת שיעורי הבית:

      1. האם יש קשר בין שיעורי הבית ונושא המפגש העיקרי?
      2. כמה משיעורי הבית המטופל השלים, ואם לא השלים כלל או מעט , מדוע?
      3. האם שיעורי הבית היו מועילים ומה המטופל למד מהם?
      4. איך ניתן לשנות את שיעורי הבית לפעם הבאה על מנת שיהיו מועילים יותר?

בזמן השיחה על פריט האג'נדה הראשון:

הגדרת הבעיה
      1. מהי הבעיה הספציפית כאן?
      2. מהם האירועים בהם הבעיה באה לידי ביטוי משמעותי?
      3. מדוע המטופל חושב שיש לו את הבעיה הזו?
      4. איך הבעיה המוצגת כעת מתאימה לתמונת ההמשגה הקוגניטיבית הכוללת של הטיפול?
      5. איך החשיבה וההתנהגות של המטופל משפיעות על הבעיה?
תכנון אסטרטגיה
      1. האם אנחנו יכולים לבצע התערבות ישירה בפתרון הבעיות? אילו מחשבות ואמונות עלולות להתערב בהתערבות זו?
      2. אם אילו מחשבות עלינו להתמודד על מנת להביא לשינוי התנהגותי משמעותי?
      3. האם ישנו שינוי התנהגותי שעשוי להביא לשינוי קוגניטיבי?
בחירת טכניקה
      1. מה אני מנסה להשיג באופן ספציפי כאשר אנחנו דנים בנושא שלפנינו?
      2. אילו טכניקות עבדו טוב בשביל המטופל הזה או מטופלים דומים לו בעבר?
      3. אילו טכניקות עלי לנסות קודם?
      4. איך אעריך את יעילות הביצוע של הטכניקה?
      5. האם עלי ללמד את המטופל לגבי הטכניקה המבוצעת?
מעקב אחרי ביצוע
    1. האם אנחנו עובדים יחד כצוות?
    2. האם המטופל מתחבר לכיוון הטיפולי שאליו אני מכוון?
    3. האם ישנם מחשבות אוטומטיות שמפריעות למהלך הטיפולי, לגבי המטופל או לגבי הצלחת הטיפול בעתיד?
    4. האם ישנו שיפור בהרגשה?
    5. האם הטכניקה הנוכחית עובדת? האם עלינו להתמיד בה?
    6. האם נספיק לדון בנושא הנוכחי ואם לא האם יש צורך להפסיק את הדיון ולעבור לנושא הבא?
    7. אילו שיעורי בית עלי להמליץ בפני המטופל לפעם הבאה?
    8. איך המטופל יזכור את הנקודות העיקריות מהטיפול? האם הוא רושם אותם?

אחרי הדיון בפריט האג'נדה הראשון:

      1. איך המטופל מרגיש כעת?
      2. האם עלי לעשות משהו על מנת לשפר את החיבור מטפל-מטופל?
      3. האם קבענו לדון במפגש הבא בפריט שעלה לדיון במפגש אך לא מוצה?
      4. כמה זמן נותר בטיפול? האם יש זמן לעוד פריט מהאג'נדה?

לפני סיכום המפגש המטפל ישאל את עצמו את השאלות הבאות:

      1. האם עלי לחקור לעמוק על מנת לקבל פידבק שלילי?
      2. אם ניתן פידבק שלילי, איך עלי להתיחס אליו?
      3. האם המטופל הבין את המהלך הטיפולי העיקרי במפגש?

אחרי הטיפול המטפל שואל עצמו:

      1. האם עלי לשנות ולהתאים את המבנה התאורטי של המקרה בהתאם למפגש היום?
      2. איזה נושא ארצה להעלות במפגש הבא?
      3. האם עלי לבדוק את היחסים מטפל-מטופל?
      4. אם יכולתי לבצע את המפגש מחדש, מה הייתי משנה?
הבנתם? והכל במפגש אחד.