הפרעה טורדנית כפייתית אצל ילדים

טיפול CBT לילדים עם OCD


כאשר אנו שומעים על הפרעה טורדנית כפייתית, או על OCD, אנו נוטים לייחס אותה בעיקר לאנשים מבוגרים.
עם זאת, אין לשכוח כי ההפרעה הזו פורצת בצעירותו של האדם, ואצל חלק מהלוקים בה היא פורצת כבר בגילאי הילדות המוקדמת.

מאמר זה יתייחס ל-OCD אצל ילדים, התסמינים, דרכי הזיהוי והטיפולים המתאימים.
לפעמים קשה להתחקות אחר הלך החשיבה של הילדים

לילדים יש המון העדפות ודאגות שנראות למבוגרים זניחות.
רבים מהם, למשל, לא אוהבים שמערבבים להם צבעים שונים של מאכלים.
העדפה מסוג זה עשויה להיתפס כסימפטום של OCD, למרות שהינה יחסית נפוצה בקרב ילדים, ואף מובנת ולגיטימית.
התנהגות זו כשלעצמה או התנהגויות דומות לה, ובהיעדר תסמינים נוספים, אינה צריכה להדליק נוראה אדומה ולגרום לחשדות.
עם זאת, כשלילד יש דאגות רבות מסוג זה, כאשר הוא מוטרד מדברים שלרוב אינם מטרידים ילדים כמו האופן בו סידרו את צעצועיהם, האם ווידאו שכל צעצועיהם בבית לפני שיצאו, התעסקות כפייתית ברצון להתנקות, האם מגע באחרים מסכן אותי וכיוצא באלה, הינם סממנים מחשידים. התנהגות מעוררת חשד אף יותר מתרחשת כאשר המחשבות הופכות להתנהגויות אובססיביות, כאלה אשר בלעדיהן- שגרת הילד מופרעת. אם לילד יש טקסים שלמים לפני שהוא אוכל, נכנס למיטה, יוצא בבוקר אל הגן, אם הילד מסרב לגעת בצעצועים שלא חוטאו או בבני אדם, זקוק טקסים והתנהגויות שהוא חסר שקט בלעדיהם- ייתכן כי סובל מ-OCD (ובאותה נשימה, ייתכן כי סובל מבעיות שונות לגמרי, או שכלל לא מדובר בבעיה הכל כתלות בקשת הסימפטומים ממנה סובל).
ילד שסובל מ-OCD נמצא במצב רגיש במיוחד, לעיתים אף מורכב ובעייתי יותר מזה של המבוגר. המחשבות הטורדניות, אשר בעקבותיהן מגיעות ההתנהגויות האובססיביות, לעיתים מפריעות לילד בשגרת חייו. הן תופסות את כל האנרגיה הקוגניטיבית שברשותו, אינן מותירות מקום לחקירת עולמו, לפעילויות מהנות ומעשירות, למגוון הגירויים שבסביבה וכן, לפעילות חברתית. הילד, אשר משאביו מוגבלים מפאת גילו, עשוי להראות עיכובים משמעותיים כתוצאה מה-OCD.
באופן כללי, איכות חייו של ילד הסובל מ-OCD נפגעת במימדים רבים, וביניהם יציבותו הרגשית, מערכות היחסים הקרובות עם משפחתו ועם קבוצת השווים לו ותפקודו במערכת החינוך. על מנת להעריך את מידת הפגיעה באיכות חייו, חשוב להתייחס לתפקודו בכל תחומי החיים ולמצבו הכללי.
נכון להיום, בעוד הידע אודות טיפול במבוגרים הסובלים מ-OCD הוא רחב מאוד ונמצא במחקר מתמיד, הידע אודות טיפול בילדים הסובלים מההפרעה אינו כה מפותח. כשמדובר בילדים, הבחירה בטיפול המתאים היא מורכבת יותר, לעיתים יש צורך בטיפול משפחתי או בהדרכת הורים צמודה אף יותר מאשר בפסיכותרפיה פרטנית, זאת כמובן כתלות במכלול הקשיים מהם סובל הילד. בעוד מבוגרים מסתייעים במקרים רבים בתרופות פסיכיאטריות לאיזון המצב, לילדים לא ממהרים לתת תרופות אלה, מה שלעיתים לא מאפשר הקלה מהירה בסימפטומים, כי אם תהליך איטי ומתיש.
מחקרים עדכניים מראים כי בדומה לטיפול במבוגרים, טיפול CBT בילדים הינו אחת הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עם ההפרעה הטורדנית הכפייתית. הטיפול אשר הינו ממוקד וקצר טווח נמצא כמסייע לא רק בהקלה בסימפטומי ההפרעה, כי אם גם כמשפר את איכות חייו של הילד במכלול התחומים אשר נפגעו כתוצאה מההפרעה.

חשוב לזכור שכשמדובר בילדים, אבחון מוקדם והתערבות מוקדמת כמעט תמיד מביאים לתוצאות ארוכות טווח, יציבות ועקביות.
טיפול מוקדם עשוי לבלום בשלב מוקדם את הפגיעה באיכות חייו של הילד וכן להקנות לו הרגלי חשיבה והתנהלות נכונים יותר בעולמו, אשר יחליפו את הרגליו הקודמים שהסבו לו סבל כה רב.



כתיבה: יעל טל, מכון טמיר