מה זה HOCD?

הפרעה טורדנית כפייתית לגבי הומוסקסואליות - HOCD

מחשבות טורדניות על הומוסקסואליות

אורן (שם בדוי) פנה למכון טמיר וסיפר לפסיכולוגית שהוא סובל ממחשבות טורדניות מאז גיל 4.
המחשבות הפריעו לו ללמוד ולקרוא וגרמו לו לכישלון אקדמי.
הוא פיתח התנהגויות כפייתיות (כמו בדיקה אם הדלת סגורה - מספר פעמים), מצב רוח דיכאוני והפרעת שינה.
הוא הרגיש חסר תקווה וערך, ולרוע מזלו, לא נשלח לטיפול פסיכולוגי לאורך שנות סבל שנים ארוכות.
בהיסטוריה המשפחתית שלו לא היו אירועים מיוחדים.
בגיל 16, הוא סיפר שקיים יחסי מין עם אחד מחבריו (הוא הכחיש כל התרחשות של התעללות מינית).
מאז, לדבריו, הוא חווה מחשבות אובססיביות בקשר לנטייה המינית שלו.


מה זה אומר HOCD?


האם אני גיי? סטרייט? ביסקסואל?

המחשבות המטרידות והחוזרות הסבו לאורן מצוקה רבה.
במעגל אכזרי של חרדה והימנעות, הוא פחד לאורך שנים שחבריו מאותו מין ימשכו אליו ועל כן התרחק מהם באופן קבוע.
לאחר שהחל טיפול תרופתי במרפאה לבריאות הנפש, לצד טיפול בחשיפה להפחתת המחשבות, מצבו השתפר משמעותית, ממש, תוך עשרה שבועות.
בתקופה של עשרים שבועות, אורן הצליח להשתחרר ממחשבות אלו, ואף להתחיל לעבוד.

מה זה OCD?

OCD היא הפרעת חרדה קיצונית המפריעה באופן חמור לתפקוד. כמעט שני שלישים מהסובלים ממנה, מתארים ליקויים חמורים. ביטויים שכיחים של הפרעה זו כוללים: זיהום /רחיצה , ספק/ בדיקה  סידור/ אירגון, מחשבות לא מקובלות (טאבו) ותסמיני אגירה. הכפייתיות המינית ב-OCD עלולה לכלול מחשבות מיניות לא רצויות על מישהו מהמשפחה ו/או על ילדים, פחד להיות מעורב בהתנהגות מינית אגרסיבית, או דאגות מופרזות בקשר לנטייה המינית.
דווח שאובססיות הומוסקסואליות מופיעות בשכיחות של 11.9% בקרב המטופלים עם OCD. בנוסף, נראה שיותר גברים חווים אובססיות לגבי נטייתם המינית, מאשר נשים.

מה ההגדרה של HOCD?

ב-HOCD, האובססיות מאופיינות בפחד מוגזם להפוך להיות הומוסקסואלים - האדם חושש להיות נלעג על ידי אחרים בגלל היותו הומוסקסואל. הם עלולים לחוות התנסויות, דימויים והתנהגויות הומוסקסואליות פולשניות. אחד הפחדים הנחווים על ידי הסובלים מהפרעה זו, היא החרדה שאחרים יאמינו שהם הומוסקסואלים. הכפייתיות מתבטאת בדרך כלל בצורה של בדיקה (למשל : אדם החוזר שוב ושוב לביתו, על מנת לוודא שלא שכח מכשיר חשמלי דולק).
כאשר ממשיגים אובססיות מיניות, חשוב להבין שאנשים הסובלים מהן מאמינים שהמחשבות שלהם אינן מוסריות ושאסור להוציא אותן אל הפועל.

מה ההבדל בין אובססיה לפנטזיה מינית?

אובססיות שונות מפנטזיות בכך, שבניגוד לפנטזיות, הם אינן מהנות, אלא דווקא לא נעימות ומעוררות אשמה. הסובלים מ-HOCD שונים מאנשים שהם באמת הומוסקסואליים, כי הם לא באמת נמשכים לבני אותו מין. האדם עם ה-HOCD אינו מסוגל להפסיק לחשוב על יחסים חד מיניים ומחשבות אלו גורמות לו למצוקה קשה. זאת למרות, שיש לו פנטזיות וחלומות על בני המין השני, והוא אף מסוגל לחוות אינטימיות עם בן המין השני, הוא מפחד שאנשים עם מין זהה לשלו עלולים להמשך אליו. נדיר שאובססיות מיניות יוצרות עוררות מינית, למעשה, הן דווקא מדכאות את החשק המיני. האובססיות המיניות גורמות לחרדה, מצוקה, אשמה ובושה. המטופל לעיתים קרובות ינסה ללמוד על נושאים הקשורים לזהות מינית כדי להבטיח לעצמו שהוא לא הומו. צורך השעה הוא להבין את הסוג הספציפי של הפחדים מהם סובלים מטופלים אלו, מה שיאפשר להנחות ולהוביל אותם לסוג הטיפול המתאים. אבחנה נכונה, חינוך פסיכולוגי ותקשורת פתוחה, מספקים את הטיפול היעיל ביותר. טיפול בגישת ה- CBT הוכח קלינית, כמאפשר להשיג שיפור משמעותי בתסמינים, אך רמיסיה מלאה בעקבות הטיפול הנפשי היא מקרה חריג.  

טיפול CBT ל-HOCD

טיפול CBT ל-HOCD כולל חינוך פסיכולוגי (מידע פסיכו-חינוכי), טיפול בחשיפה (חשיפה במציאות או חשיפה בדמיון), מניעת טקס/תגובה וגישות mindfulness, ACT וקבלה.
כמו כן, תרופות SSRI היעיל בהקלה של חרדה, דיכאון וOCD, יעיל גם בהפחתת האובססיות המיניות. כך שכמו במקרה של אורן, שילוב של טיפול תרופתי ו-CBT, נמצא יעיל בטיפול ב-HOCD.
מודל ה-CBT יסביר למטופלים את תפקידם של דיכוי המחשבות, טקסי הבדיקה/ספקות והרעיונות הפולשניים ובכך יסיע להם לשלוט בתסמינים. טיפול בחשיפה וטיפול מונע תגובה, כחלק מהטיפול ההתנהגותי, יעזרו למתמודדים עם ההפרעה להפחית את החרדה סביב המחשבות ההומוסקסואליות.  
לסיכום, אובססיות מיניות הן סימפטום נפוץ של OCD. בגלל המחסור בכלי אבחון ספציפי לזיהוי סוג זה של OCD, חלק גדול מהמתמודדים נותרים לא מאובחנים. אבחנה נכונה, חינוך פסיכולוגי ותקשורת טיפולית פתוחה מהווים שילוב פסיכותרפי יעיל ביותר לטיפול בהפרעה.