למקומות, היכון... טיפול קוגניטיבי התנהגותי לספורטאים

CBT לספורטאים ולספורטאיות


מחקר חדש מצא, כי CBT יכול להוות כלי עוצמתי ביותר עבור ספורטאים מקצועיים, אשר ע"י התמודדות טובה יותר עם לחץ עשויים לשפר את הביצועים שלהם באופן משמעותי.
זהו המחקר הראשון שמצאנו במכון טמיר, שמלמד כי CBT יכול לשנות את הדרך בה ספורטאים מקצועיים מגיבים ללחץ, מה שמהווה יתרון מובהק לביצועים שלהם.
המחקר נערך במשך 9 חודשים והשתתפו בו 4 שחקניות הוקי מהליגה הראשונה. המשתתפות אומנו על ידי טכניקת CBT הנקראת הבניה קוגניטיבית מחדש, לזהות מה מלחיץ אותן, איזה תגובות רגשיות עולות בעקבות גורמי הלחץ ואילו תגובות חלופיות יכולות להיות יעילות יותר. התוצאות היו מידיות: אותם גורמי לחץ אשר עד כה נתפסו על ידן כמאיימים, עברו הבניה מחדש ונתפסו על ידן כאתגרים ולא כגורמי לחץ. תפיסה מחודשת זו, הביאה עמה יותר רגשות חיוביים ואלו הביאו שביעות רצון גדולה יותר מהביצועים שלהן.

להלן דוגמאות לכמה מגורמי הלחץ אשר עלו במחקר:
  • האם אבחר או לא אבחר לקבוצה
  • הנוכחות של ציידי הכישרונות במשחקים הגדולים
  • חוסר תקשורת עם המאמן
  • חיכוכים מול חברי הקבוצה
  •  קהל גדול במשחק ועוד

השחקניות עברו טיפול CBT מקיף אשר עזר להן להבין את המחשבות שלהן לגבי גורמי הלחץ, את הרגשות הנלווים לאותן המחשבות, ואיך אלו יכולים להשתנות על ידי הטיפול. לדוגמא, שחקנית שחשבה "אני חייבת לשחק ממש טוב, אחרת אהרוס את הסיכוי שלי להיבחר" קיבלה מחשבה חלופית של "אם אשחק טוב, יש סיכוי טוב שאבחר". מחשבה זו מתייחסת לבחירה כאל אתגר ולא כאל איום. בשלב הבא, נשאלו השחקניות איך השינוי המחשבתי יכול להשפיע גם על הרגשות שלהן.
במשך 9 חודשי הניסוי, השחקניות עברו מלשקול תגובות חלופיות שהוצעו להן ע"י החוקרים באופן תיאורטי- לחשיבה עצמאית על התגובות החלופיות של עצמן, ומיזוגן בתהליכי החשיבה שלהן כשהן מתאמנות או מתחרות.
השפעת הטיפול על תפיסת גורמי הלחץ הייתה חיובית. השחקניות החלו לראות בגורמי הלחץ אתגרים ולא איומים, הרגשות החיוביים הלכו וגברו ושביעות הרצון של השחקניות מהביצועים שלהן עלתה. גם לאחר 3 חודשים מסיום התכנית, יתרונות אלו תוחזקו ונשארו.

לאור השפעות חיוביות אלו, החוקרים ממליצים לשלב תכניות CBT בענפי הספורט השונים.