טיפול CBT בעזרה עצמית בבולימיה


טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נפוץ עבור בולימיה נברוזה והפרעת אכילה כפייתית. 

בבסיס הפסיכופתולוגיה של הפרעות זלילה נמצא עניין מופרז בצורת ומשקל הגוף, המוביל לדיאטה דיספונקציונלית והתנהגויות חולות אחרות המכוונות לשליטה במשקל. 
גם מהעבר השני, דיאטה דיספונקציונלית עלולה להוביל להפרעת אכילת יתר. 
 CBT, כידוע, היא שיטה המבוססת על תהליכים קוגניטיביים והתנהגותיים שעוצבו להגברת המוטיבציה להחליף דיאטה דיספונקציונלית בדפוסי אכילה מסודרים וגמישים, להפחית את הדאגה המופרזת לצורת ומשקל הגוף ולמנוע חזרה לדפוסים הלקויים. 

 טיפול CBT להפרעות אכילה כולל לרוב 3 שלבים: 
 1. המטפל מציג למטופל את נושא הניטור העצמי של האכילה וטכניקות שיעזרו לו לייסד דפוסי אכילה נורמליים, ונלמדים מנגנוני התמודדות עם מתח רגשי. 
 2. התמקדות בשינוי המבנה הקוגניטיבי, כולל זיהוי וקריאת תיגר על קוגניציות בלתי מסתגלות. 
3. לימוד טכניקות למניעת חזרה למצב הקודם, לשם תחזוקת השינוי שהושג. למרות שה-CBT דורש הכשרה על ידי מומחה ולכן אינו נגיש לכלל הציבור, פסיכולוגים קליניים החלו לחקור את מידת היעילות של עזרה עצמית מודרכת שמבוססת על השיטה, בתור שלב ראשון לטיפול בבעיות הקשורות לאכילת יתר. בדרך זו המטופל משתמש במאמן, עם תמיכה מועטה בלבד של מומחה מטפל. תכנית טיפוסית כזו מבוססת על צעדים שיטתיים שאחריהם יש לעקוב, לצד מפגשי תמיכה קבועים.  

התכנית שנחקרה הכי הרבה מבין תכניות אלו היא זו של פיירברן (Fairburn), Overcoming Binge Eating. 
תכנית זו דורשת מעקב אחר 6 שלבים של עזרה עצמית לצד 8 מפגשי הדרכה ותמיכה בני 25 דקות כל אחד. 4 המפגשים הראשונים מתבצעים אחת לשבוע וה-4 האחרונים אחת לשבועיים. התכנית נבנתה כך שיוכל להעביר אותה אדם ללא הכשרה ב-CBT או מומחיות בהפרעות אכילה.  

התכנית מתמקדת בעיקר בפיתוח דפוסים סדירים של אכילה שקולה באמצעות ניטור עצמי, אסטרטגיות שליטה עצמית ופתרון בעיות ומושם דגש על מניעת הדרדרות לאחר השגת תוצאות. מטרתו העיקרית של המדריך או התומך היא להסביר את הרציונל שמאחורי השימוש בספרי עזרה עצמית, לייצר ציפיות הגיוניות לתוצאות מוצלחות ולהחדיר במשתתפים מוטיבציה להשתמש בספר ההדרכה לאורך כל שלבי התכנית. ההנחיות למדריך מסופקות במלואן בכל הנוגע לאורך ולטון המפגשים, להכנה המקדימה להם ולאלמנטים שאחריהם צריך לעקוב בכל מפגש. 
 תפקידו של המאמן התומך אינו ללמד או לצייד את המשתתפים במיומנויות, שכן מדובר בתכנית לעזרה עצמית. מחקרים קודמים הראו את האפקטיביות של מדריכים לא מקצועיים בתכניות מסוג זה. השיטה מתאימה במיוחד לגברים ונשים מעל גיל 18 שהסימפטום הראשי שלהם הוא אכילת יתר והם בעלי פתולוגיית אכילה שאינה חמורה ורמות נמוכות של קומורבידיות פסיכיאטרית. 
 השיטה אינה מתאימה כהתערבות קו ראשון במקרים של אנורקסיה נברוזה, אשר דורשת תשומת לב רפואית בשל משקל נמוך, או במקרים שאליהם נלווית השמנת יתר הדורשת אסטרטגיות לירידה במשקל או לכאלה עם בעיות רפואיות רציניות יותר. 
 עם זאת, היא יכולה להינתן גם במקרים כאלה במסגרת קליניקה מקצועית. כעזרה עצמית מוגבלת בזמן ובעלת עלות יישומית נמוכה, התערבות CBT מסוג זה מתאימה לשימוש בבתי ספר, מכללות וקהילות בריאות נפשית שבהן יועצים יכולים לקבל את תפקיד המדריך או התומך. העובדה שניתן לעקוב אחר התכנית בבית מפחיתה את המכשולים שעלולים למנוע מאנשים לפנות לעזרה, כמו בושה, סטיגמה ונגישות. זאת ועוד, הדגש על עזרה עצמית מסייע למטופל להבין את בעיית האכילה ולהעצים אותו בתחושת מסוגלות עצמית בהתמודדותו עם הבעיה ופתרונה. כאשר התכנית מיושמת כראוי, היא עשויה גם לספק מסגרת חיובית למטופל בנוגע להתערבויות פסיכולוגיות ולעודד אותו לחפש עזרה וטיפול נוספים. 
 מחקר שנערך על נשים אמריקאיות לבנות הראה כי עזרה עצמית מודרכת מבוססת CBT אפקטיבית לצמצום אכילת יתר והקאות, להפחתת דאגה לגבי דימוי גוף, משקל ופתולוגיות אחרות שמאפיינות הפרעות אכילה וכן לשיפור מצבי דיכאון והערכה עצמית נמוכה. המחקר דיווח על הפוגה באכילת היתר בשיעור של 24-74% והשיפור נמשך לרוב 12-18 חודשים. 
 עוד נמצא שהשיטה אפקטיבית כמו תרפיה בינאישית. למרות ההבטחה שבה, מומחים מסכימים כי נדרש עוד מחקר מבוסס קהילה לפני שעזרה עצמית מודרכת מבוססת CBT תופץ באופן נרחב, כאשר בעיקר בולט היעדר הייצוג האתני והתרבותי במחקרים שבוצעו.


כתיבה: 



מקור:

Striegel-Moore, R. H., Wilson, G. T., DeBar, L., Perrin, N., Lynch, F., Rosselli, F., & Kraemer, H. C. (2010). Cognitive behavioral guided self-help for the treatment of recurrent binge eating. Journal of consulting and clinical psychology, 78(3), 312–321. https://doi.org/10.1037/a0018915

5 תגובות:

  1. Did you realize there's a 12 word phrase you can say to your partner... that will trigger deep feelings of love and instinctual attraction for you deep within his chest?

    Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, cherish and guard you with his entire heart...

    12 Words That Fuel A Man's Desire Impulse

    This instinct is so built-in to a man's mind that it will make him work harder than ever before to make your relationship the best part of both of your lives.

    As a matter of fact, fueling this mighty instinct is so binding to achieving the best possible relationship with your man that the second you send your man one of these "Secret Signals"...

    ...You'll soon notice him open his mind and heart to you in such a way he never expressed before and he will distinguish you as the only woman in the galaxy who has ever truly interested him.

    השבמחק
  2. According to Stanford Medical, It's indeed the SINGLE reason this country's women get to live 10 years longer and weigh on average 42 lbs lighter than us.

    (And really, it really has NOTHING to do with genetics or some secret exercise and really, EVERYTHING about "HOW" they eat.)

    BTW, What I said is "HOW", and not "what"...

    CLICK this link to discover if this short questionnaire can help you release your true weight loss potential

    השבמחק
  3. This way my colleague Wesley Virgin's report launches with this SHOCKING AND CONTROVERSIAL video.

    Wesley was in the military-and soon after leaving-he unveiled hidden, "MIND CONTROL" tactics that the government and others used to get everything they want.

    THESE are the EXACT same methods many celebrities (especially those who "became famous out of nowhere") and elite business people used to become wealthy and successful.

    You probably know how you use less than 10% of your brain.

    That's mostly because most of your BRAINPOWER is UNCONSCIOUS.

    Maybe this conversation has even taken place INSIDE OF YOUR own mind... as it did in my good friend Wesley Virgin's mind seven years ago, while riding an unregistered, beat-up bucket of a car with a suspended driver's license and $3 on his banking card.

    "I'm so fed up with going through life paycheck to paycheck! When will I become successful?"

    You've taken part in those types of conversations, am I right?

    Your own success story is going to start. You need to start believing in YOURSELF.

    CLICK HERE TO LEARN WESLEY'S METHOD

    השבמחק
  4. מחפשת מטםל cbt לבולמיה באיזור נתניה

    השבמחק
  5. שמי, שירה אליהו לאחר 12 שנות נישואים, בעלי ואני רבנו בצורה כזו או אחרת עד שהוא עזב אותי לבסוף ועבר לקליפורניה כדי להיות עם אישה אחרת. הרגשתי שהחיים שלי נגמרו והילדים שלי חשבו שהם לעולם לא יראו את אביהם שוב. ניסיתי להיות חזקה רק כלפי הילדים, אבל לא הצלחתי לשלוט בכאב שייסר את ליבי, הלב שלי התמלא בצער ובכאבים כי באמת הייתי מאוהבת בבעלי. אני חושב עליו כל יום ולילה ותמיד הלוואי שהוא יחזור אליי, הייתי ממש מוטרד והייתי זקוק לעזרה, אז ביקשתי עזרה באינטרנט ונתקלתי באתר שמציע שד"ר אלאבה יוכל לעזור לשעבר שלו לחזור. אז הרגשתי שאני צריך לנסות את זה. פניתי אליו והוא אמר לי מה לעשות. עשיתי את זה ואז הוא עשה לי כישוף אהבה. 48 שעות לאחר מכן בעלי באמת התקשר אלי ואמר לי שהוא מאוד מתגעגע גם לילדים, כל כך מדהים!! אז, אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדים. הנישואים שלנו היו חזקים יותר מבעבר, הכל הודות לד"ר אלאבה. הוא כל כך חזק והחלטתי לשתף את הסיפור שלי באינטרנט שד"ר אלאבה היה אשף אמיתי וחזק. אני תמיד אתפלל שהיא תחיה הרבה זמן לעזור לילדיה בשעת צרה, אם את כאן וצריכה בחזרה אקסית או שבעלך עבר לאישה אחרת, תפסיקי לבכות, צור קשר עם גלגל האיות העוצמתי הזה מיד. הנה כתובת הדוא"ל שלו ליצירת קשר בכתובת: {dralaba3000@gmail.com} או WhatsApp / viber אותו באמצעות איש הקשר שלו למטה +1(425) 477-2744 תודה לך ד"ר אלאבה.

    השבמחק