טיפול מבוסס חמלה בשילוב מיינדפולנס | MBSR

טיפול קוגניטיבי התנהגותי באמצעות מיינדפולנס

תפקידה של החמלה

אמפטיה וחמלה הם נושאים חמים בעולם הטיפול הקוגניטיבי, המבוסס מחקרית.
עובדה זו קצת מפתיעה בהתחשב בכך שחמלה היא חלק מרכזי בכל הליך החלמה רגשית מאז ומעולם.  אמפטיה והכלה רגשית  מוכרות זה זמן כבסיס לכל טיפול פסיכולוגי יעיל.
לעומת זאת חמלה מקבלת את מעמדה המחקרי החשוב כחלק מהליך הריפוי רק כעת. הצטברות רבה של מחקרים מצביעה על חשיבותה המכרעת של החמלה בהתמודדות ובמניעה של תופעות כמו חרדות מסוגים שונים ובושה. הפעלה ממוקדת של החמלה שלנו כלפי האחר תורמת לשיפור היכולת והאומץ להתמודד עם קשיי החיים, ומסייעת להוסיף לחיים משמעות , מטרה וחיוניות.

מקורות רבים משתלבים זה בזה בהקשר לשימוש ולהבעת חמלה, בין אם הם באים מתפיסות של פילוסופיה מזרחית ובודהיזם, תאוריית פסיכולוגיה התפתחותית מערבית או נוירוביולוגיה כל אלו ייסודם בקשר בין ההורה האכפתי לתינוק המתפתח. החמלה ניזונה ממספר הליכים קוגניטיביים , רגשיים ומוטיבציוניים שיחדיו פותחים צוהר להזדמנויות צמיחה ושינוי. טיפול CFT (טיפול ממוקד חמלה) מיועד לחדד ולהגביר את אותן יכולות חמלה הטבועות בכולנו.

חמלה למעשה היא טוב לב בסיסי, מודעות לסבל של האחר ולמצב הרגשי שלנו.  ורצון ממשי לנסות ולהתמודד עם סבל זה בצורה הטובה ביותר האפשרית.
במהלך השנים האחרונות, המחקר הקשור לחמלה גדל וצמח באופן מעורר השתאות. מחקרים רבים עוסקים ביכולת שלנו לממש חמלה דרך הדרכת דמיון.
מחקרים נוירוביולוגים המשתמשים במערכות הדמיה משוכללות הדגימו שינויים באונה הפרונטלית, מערכת החיסון ואיכות החיים הכללית בעת אימון חמלה רציף.
לדוגמא, אימון מדיטציית אהבה-חמלה אחד תרם להעלאת תחושת חיברות סוציאלית כלפי זרים. החמלה מוכיחה עצמה גם בתוך הפסיכותרפיה, לדוגמא, חמלה עצמית שימשה כגורם מתווך בהפחתה ברגשות שליליים הקשורים בהפרעות אישיות.
מחקר אחר שעסק ביעילות של טיפול קוגניטיבי מבוסס קשיבות (מיינדפולנס) בדיכאון התגלה כי חמלה עצמית היא גורם מתווך משמעותי בין הטיפול לבין הליך וקצב ההחלמה.

תוצאות נוספות במחקר על חולים נפשיים כרוניים הראו שטיפול מבוסס חמלה הפחית משמעותית שימוש בביקורת עצמית, בושה, תחושת נחיתות , דיכאון וחרדה.
תוצאות אחרות הראו שטיפול ממוקד חמלה יעיל במיוחד לטיפול בהפרעות אישיות, הפרעות אכילה ואף פסיכוזות.  ככל שהטיפול ממוקד חמלה נעשה פופולארי כך גם מספר המחקרים התומכים בסוג טיפול זה יגדל משמעותית. שימוש בחמלה ככלי טיפולי יכול להיות מועיל כחלק מטיפול כולל של CBT  או ACT או למעשה כל טיפול אחר.
טיפול ממוקד חמלה מלמד אותנו שלקחת אחריות על חיינו זה חשוב אך אין טעם לשאת בתחושות אשם לגבי אירועים או עובדות חיים אחרות שאין לנו כל שליטה עליהם. בנוסף, סוג טיפול זה מכוון אותנו להביע חום וטוב לב כלפי העצמי וכלפי אלו הקרובים אלינו. המצב הטבעי , הבריא והחזק ביותר שלנו הוא כאשר נו שרויים בחמלה הדדית . התרגול של החמלה גם מאפשר להתמודד טוב יותר במצבים בהם אנו חווים כאב וסבל של אדם אחר, בין אם יש לנו שליטה והשפעה על אותו הסבל ובין אם מדובר באדם מרוחק, האפשרות לחשוב בצורה חומלת על הסיטואציה מאפשרת לנו להכיל אותה ולהבין את משמעותה בצורה מטיבה יותר לנו ולסובבים אותנו.