איך מנצחים פחד קהל? עם טיפול CBT !

טיפול CBT לפחד קהל


"החדר משתתק וכולם מסתכלים עליי. מרגע זה כל מה שיקרה בחדר הזה תלוי אך ורק בי. אני מחזיק דף עם כותרות כדי להזכיר לי את החומר למקרה שאשכח, אני התכוננתי שעות על גבי שעות בבית ולא יכול להיות יותר מוכן ממני. אני מסתכל על החדר ורואה פרצופים בוחנים ועיניים נועצות ולפתע כל מה שלמדתי מראש מתחיל להיעלם. במקום דיבורים יוצאים לי גמגומים, זיעה ניגרת ממצחי,ידיי רועדות ללא הפסקה, ליבי הולם בחוזקה וכל מה שאני רוצה הוא שהאדם תבלע אותי. מדוע זה קורה לי???..."

פחד קהל הוא הפחד השכיח ביותר מכל הפוביות. פחד קהל, כפי שמשתמע, הוא פחד מעמידה בפני קהל (כמו בהופעה, הרצאה, השתתפות בשיעור, הצגת פרזנטציה או אפילו באירוע חברתי בעת שיחה עם קבוצת אנשים). זה סוג של חרדת ביצוע אשר בה האדם מודאג מכך שיראה טיפשי לפני אחרים, או חושש שישימו לב לעד כמה שהוא חרד. אנשים הסובלים מפחד קהל מנסים להימנע ככל האפשר מדיבור בפני קהל, דבר אשר רק מחריף את הפחד. אנשים כאלו יקטינו את עצמם וימנעו מעצמם הזדמנויות שיכולות לקדם אותם. כך למשל, במקום להעביר פרזנטציה מול שאר העובדים ולהראות את המאמץ הגדול וההישגים שלהם, יעדיפו אותם אנשים הסובלים מפחד מפני קהל להקטין את עצמם על מנת שלא יצטרכו לעמוד ולדבר בפני כולם. גם במצבים שבהם אין להם ברירה והם חייבים לדבר בפני קהל, אותם אנשים כל כך יתרכזו ב"לעבור את זה", שבמקום להתמקד בהעברת המסר שלהם, הם יתמקדו בפחד שהם חשים. הם ידברו מהר מדיי (דבר אשר יפריע לקצב נשימה סדיר ורק יחריף את החרדה), ינסו להתעלם מהקהל (דבר אשר יגרום להם להתמקד יותר ברגשות הפחד שלהם במקום להתמקד בתגובות ההתעניינות של הקהל) וילחמו בניסיון להסתיר את הפחד שלהם (דבר אשר מוסיף פחד נוסף ומעצים את החרדה מהחשש שמא הקהל יראה את הלחץ שהאדם מרגיש. מעבר לזה הניסיון להסתיר את החשש מוביל את האדם לחשוב כי אם ההרצאה עברה בהצלחה זה קרה רק בזכות ההצלחה שלו בהסתרת הלחץ שהוא חש).

מה גורם לפחד קהל?

הגורמים לפחד בפני קהל הם רבים: קיימות סיבות תורשתיות, פסיכולוגיות, חברתיות ותרבותיות.
הסיבות המרכזיות הן:
  • חוסר ביטחון עצמי - אדם שאינו מאמין בעצמו ובעל ערך עצמי נמוך יחשוש מסיטואציות בהן הוא "עומד למבחן".
  • חוויות עבר שליליות – חוויות שליליות שהאדם חווה המתקשרות לדיבור בפני קהל, או אף לאינטראקציות חברתיות כלליות יותר (יתכן כי הפחד בפני קהל הוא רק אחד מפני פחדים רבים המתקשרים לחרדה חברתית שהוא סובל ממנה בעקבות אותן חוויות שליליות).
  • חוויה שלילית של אדם אחר – חשיפה לחוויה שלילית של האחר, או אפילו רק שמיעת סיפור על חוויה שלילית הקשורה לעמידה בפני קהל.
מצפים לשמוע מכם !


 
חברי הצוות של מכון טמיר בכל הארץ