מה זה טיפול ERP וכיצד הוא עובד?

טיפול ERP - חשיפה ומניעת תגובה ל-OCD

כידוע, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) מורכבת משני תחומים אופייניים של בעיות. ראשית, הסובלים מההפרעה סובלים ממחשבות טורדניות ואובססיביות, אשר מעוררות חרדה נוראה. לדוגמה, מחשבות חוזרות על "האם סגרתי את האש בבית", "האם נעלתי את הדירה", "האם יתכן שאדבק במחלות מלחיצת היד לאדם זר בבוקר", "האם יקרה משהו רע בשל כך שחרגתי הבוקר מהרגלי". שנית, המחשבות האובססיביות יוצרות צורך כפייתי ובלתי נשלט להעניק להן מענה, מעין "פתרון" אשר מקבל צורה של עשיית פעולות שונות לצורך תיקון. למשל, צורך כפייתי וחזרתי לשטוף ידיים, צורך לוודא עשיית פעולות (נעילת הדלת, סגירת הגז) אינספור פעמים, וכן ביצוע תיקונים אשר כלל לא נראה שקשורים למחשבות מעוררות החרדה, כמו למשל מחשבה ש"דריכה על צבע מסוים של מדרכות תשמור עליי מפני התרחשותו אסון".


חשיפה ומניעת תגובה | EXPOSURE AND RESPONSE PREVENTION
חשוב להבין כי OCD היא הפרעה קשה ביותר לאדם הסובל ממנה, אשר פוגעת לאין שיעור באיכות חייו. רבים מן הסובלים מההפרעה אינם מסוגלים להחזיק עבודה יציבה, רבים מהם סגורים בביתם וסובלים מהפרעות פסיכיאטריות נוספות.
נכון להיום, הטיפול הנחשב כיעיל ביותר לטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית הוא טיפול ERP, טיפול חשיפה ומניעת תגובה (Exposure and response prevention). זאת, לצד טיפולים תרופתיים אשר מפחיתים משמעותית את הסימפטומים, אך לא מכחידים את הבעיה.
טיפול ERP הוא טיפול שונה מאוד מהטיפול הפסיכולוגי הקלאסי, המתמקד בשיחה על העבר, ההווה, מערכות יחסים והשפעתן על החיים כיום. ERP דורש מן המטופל להתעמת עם המחשבות החודרניות מהן סובל ללא הפסקה (זוהי החשיפה), במטרה להפוך אותו רגיל למחשבות האובססיביות. זאת, מתוך מחשבה שהפיכת המחשבות להרגל תפחית את הצורך הבלתי נשלט לבצע את הקומפולסיות, כלומר את הפעילויות שאמורות להרגיע את המחשבות מעוררות החרדה. ייחודיות הטיפול היא בכך שמעורר את המחשבות, אך אינו מאפשר למטופל לבצע את הקומפולסיות אשר מרגיעות את המחשבות (וזהו החלק של מניעת התגובה), וכך נשבר המעגל האובססיבי אליו הרגיל עצמו המטופל. ניתן לזהות כי בניגוד לטיפולים רבים אחרים, טיפול ERP אינו מנסה לגרום למטופל להימנע מהמחשבות האובססיביות אשר יוצרות את הצורך הכפייתי, אינו מחפש להעלים את המחשבות, כי אם בדיוק להפך. הטיפול מעודד את המטופל לעסוק בהן במכוון, עד שיהפכו להרגליות, תרד משמעותן וכך גם הצורך בפעילות ל"תיקון" המחשבות מעוררות החרדה. למעשה, שיטת ה-ERP מנטרלת מהמחשבות את המשמעות המפחידה שמייחס להן המטופל, עד שלומד להתעלם מהן, ועד שהן מפסיקות לפגוע בשגרת חייו.
על אף שמחקרים מראים כי טיפול חשיפה ומניעת תגובה הוא מהיעילים ביותר לטיפול ב-OCD, נכון להיום קיימים בארץ ובעולם אנשי טיפול מעטים בלבד אשר מתמחים בטיפול בשיטה זו. מיעוט המטפלים בשיטה הופך אותה לבלתי נגישה לרבים, הן בגלל שקשה למצוא מטפל המתמחה בטיפול בשיטה בקרבת מקום, והן בגלל שלרוב טיפולים אלה הם יקרים במיוחד (תוצאה טבעית של היותם נדירים יחסית בקרב קהילת המטפלים).
טיפול ERP שייך למשפחת הטיפולים הקוגניטיביים- התנהגותיים, אשר מתמקדים גם הם בשינוי המשמעות של המחשבות (או בשינוי המחשבות עצמן. בכך, מצטרף טיפול ייחודי זה לגל העצום הסוחף את עולם הפסיכולוגיה של המאה ה-21, המתאפיין בטיפולים חדשניים, פרקטיים מאוד, אשר שוברים את המוסכמות הקלאסיות שכה מזוהות עם הטיפול הנפשי.


סיכמה: יעל טל