מהי פסיכותרפיה קוגניטיבית? | Cognitive therapy

מהי תרפיה קוגניטיבית (הכרתית)?


מהו מקורן של ההפרעות הנפשיות?   

מה עומד בבסיס ההתנהגות האנושית, הבריאה והפתולוגית?

ומהי הדרך היעילה ביותר לטפל בבעיות נפשיות?

שיטות טיפול פסיכולוגי רבות מנסות לספק תשובות לשאלות הללו, וגם אנחנו, במכון טמיר, מתעדכנים כל הזמן במחקר ובידע שנצבר בשדה.

הטיפול הקוגניטיבי מתבסס על ההנחה כי המפתח לטיפול בהפרעות רגשיות טמון בתיקון דפוסי חשיבה לקויים ובלתי-מסתגלים, כלומר, בקוגניציה.

פסיכותרפיה קוגניטיבית

בשנות ה-60, גילה הפסיכיאטר אהרון בק בעבודתו על דיכאון קליני, כי מטופלים הסובלים ממנו חווים גלים בלתי ניתנים לעצירה של מחשבות שליליות. הוא תיאר אותן כמעין סכמות קוגניטיביות בלתי נשלטות המתעוררות באופן ספונטני, הגוררות אחריהן את התסמינים ומצבי הרוח המאפיינים דיכאון.
מכאן, החל בק בפיתוח שיטת טיפול המתמקדת באותו מנגנון קוגניטיבי, שיטה שלימים נמצאה יעילה עבור הפרעות נפשיות רבות.
על פי המודל הקוגניטיבי שפיתח בק, מקור הבעיות הנפשיות טמון בעיוותי החשיבה: הטיות בחשיבה הגורמות לאדם לפרש את המציאות בצורה שגויה, מוגזמת, דיכוטומית, לא פרופורציונלית או שלילית. בין היתר, עיוותי חשיבה כוללים "מחשבות אוטומטיות" – אותם רעיונות טורדניים ושליליים המשתלטים על הלך המחשבה במצבים של דיכאון או של חרדה, ואמונות נוקשות – תפיסות עולם גרעיניות, בלתי ניתנות להפרכה, אודות עצמי, הזולת והעולם.
באמצעות הטיפול הקוגניטיבי, המטפל והמטופל בוחנים יחד את האמונות הקשיחות והמחשבות השליליות אשר שולטות באופן שבו המטופל תופס את המציאות. בראשית הטיפול ייעשה "אבחון קוגניטיבי" – ניסיון להתחקות ולהביא במילים את אותן מחשבות ותפיסות שהן נחלתו של המטופל. לאחר חילוץ הסכמות הקוגניטיביות והמחשבות העומדות בבסיס הבעיה, המטפל והמטופל יכולים להתבונן בדפוסים הללו ביתר קרבה, לעמת אותן עם המציאות, לשים סימני שאלה מול האמונות הרווחות ולשנות אותן. המטפל מסייע למטופל להבין את המציאות הפנימית שלו, להבין כיצד היא גורמת לו לסבל, להכיר בקשר הבלתי נפרד שקיים בין מחשבות רגשות והתנהגות, ולסוף לאמץ דפוסים קוגניטיביים יעילים, מסתגלים ובריאים יותר.


מאז ראשיתו כטיפול המיועד להתמודדות עם דיכאון, התפתח הטיפול הקוגניטיבי והפך לגישה בעלת יישומים רבים בתחום בריאות הנפש.
בין היתר, טיפול זה מוצע לאנשים המתמודדים עם התמכרויות, הפרעות חרדה, הפרעות אישיות, הפרעה ביפולארית, פוביות ונטיות אובדניות.

שיטות רבות כיום עושות שימוש בעקרונות היסוד של הטיפול הקוגניטיבי ומשלבות אותו בתוכן, ביניהן שיטות הטיפול הקוגניטיביות-התנהגותיות, וטכניקות המשלבות בין מיינדפולנס (מודעות קשובה) לבין טיפול קוגניטיבי.


כתבה: יעל הררי, מכון טמיר