טיפול קוגניטיבי אנליטי | CAT – Cognitive analytic therapy

מה זה טיפול קוגניטיבי אנליטי?

עולם הפסיכותרפיה, מעבר לאתגריו הקליניים, נאלץ להתמודד גם עם אתגרי היומיום של החברה של ימינו.

המודלים הטיפוליים של ימי הפסיכואנליזה, שכללו חמישה מפגשים שבועיים אינם פוגשים את צרכיו ויכולותיו של האדם המודרני, ובמקביל לצורך של עולם הטיפול להשתכלל ולהשתפר מבחינה תאורטית וקלינית, עולה גם הצורך בטיפול פסיכולוגי יעיל, זמין, בר השגה וקצר מועד.

ואכן, לאורך השנים, התפתחו טכניקות טיפול רבות אשר דוגלות בריפוי שאינו חייב באנליזה ממושכת, אלא בהתגייסות נקודתית וממוקדת של המטפל והמטופל לפתרון הבעיה באופן יעיל.


Cognitive analytic therapy


טיפול קוגניטיבי אנליטי CAT – Cognitive analytic therapy הוא טיפול קצר מועד אשר פותח באנגליה על ידי הרופא אנטוני רייל, במטרה לספק טיפול יעיל ובר-השגה מבחינה כלכלית, שיהווה אלטרנטיבה לפסיכותרפיה ארוכת הטווח המובאת ללא תאריך סיום ועשויה להימשך תקופה ארוכה.
טיפול CAT הוא טיפול קצר מועד אקטיבי המשלב בין היבטים קוגניטיביים ואנליטיים, ודורש מהמטופל התמסרות ושיתוף פעולה במשך תקופת הטיפול על מנת שיוכל להוות כלי יעיל לשינוי מידי בחייו. טיפול זה מזמין את המטופל להתבונן על חייו, ולקחת חלק פעיל בתהליך הריפוי.
המחשבה העומדת בבסיס הטיפול היא שלכל אדם ישנן תגובות אוטומטיות לאנשים ולחוויות חברתיות שונות. לדוגמה, אם אנו חשים שמבקרים אותנו אנו נוטים להסתגר בתוך עצמנו, ואם אנו חשים אהבה וקבלה אנו נוטים להתנהג בפתיחות גדולה יותר. תגובות כאלה ואחרות מהוות דפוסי התנהגות אוטומטיים שאנשים מסגלים לעצמם כבר בגיל צעיר בגלל חוויות מוקדמות בחייהם ובמערכות יחסים כבר בילדות. למשל, אם אדם למד בילדות כי הוא יקבל אהבה וחום רק אם ינהג באופן מרצה כלפי אחרים, הוא עשוי לגדול תחת האמונה כי "אם אתאים את עצמי למה שאחרים רוצים, הם יאהבו אותי יותר", ויהפוך כך לאדם מרצה ועלול לחוש כי אחרים מנצלים אותו בשל כך.
טיפול CAT מטרתו לסייע לאדם לזהות את הדפוסים הללו בתוכו. ברגע שיושם זרקור על דפוסי התנהגות וצורות החשיבה הללו, קל יותר יהיה לשנותם ולנסות, באופן פעיל, לסגל התנהגויות מועילות יותר ובריאות יותר. בצורה זו מסייע הטיפול לשנות את ההתנהגויות שהאדם למד בגילאים צעירים יותר ואת האמונות שלו אודות עצמו ואחרים אשר מנחות את האופן בו הוא מתנהל בעולם.
בחלק הראשון של הטיפול המטופל מוזמן לדבר באופן חופשי על חייו, על מערכות היחסים שלו ועל עברו, כמו גם על ההיבטים בחייו שמפריעים לו ודורשים שינוי. יחד עם המטפל, בתוך מסגרת הבטוחה של מערכת היחסים הטיפולית, הם מפתחים בהדרגה הבנה מודעת יותר של דפוסי היחסים של המטופל ומודעות גבוהה יותר לאופן בו הוא מתמודד עם סיטואציות שונות בחייו. המטופל והמטפל מסכימים על ה-"Reformulation"-זו ההגדרה של הדברים הדורשים שינוי בחיי המטופל, כמו גם ההבנה של מה גרם להם וכיצד ניתן להתמודד איתם ולשנותם.
לאחר מכן, בחלק האקטיבי של הטיפול, המטופל מוזמן להתחיל לשנות את הדפוסים הללו, ראשית בתוך חדר הטיפולים ולאט לאט גם מחוץ לו. בשלב זה ממשיכים לעקוב אחר דפוסי ההתנהגות מקרוב, כאשר המטפל מציע למטופל דרכים לעקוב אחריהם גם מחוץ לחדר הטיפולים (למשל – ניהול יומן של פעולות, מחשבות ורגשות), וכך גם לעקוב אחר השיפור. המטפל מסייע למטופל להתמודד עם הקשיים והמכשולים שעולים בדרך, וכך הוא מלווה אותו עד לסיום הטיפול ומנחה אותו כיצד להמשיך את התהליך באופן עצמאי.